13 november 2020

Ook Sittard-Geleen voert jeugdlintje in

De gemeente Sittard-Geleen voert een jeugdlintje in. Een amendement op initiatief van fractievoorzitter Patrick Brouwers en zijn DNA-collega Phil Boonen is gisteravond unaniem aangenomen door de gemeenteraad.

Reeds in maart 2019 stelde Brouwers aan het destijds zittende college schriftelijke vragen over het invoeren van een jeugdlintje. De inmiddels 25-jarige Sittardenaar gaf toen al aan dat hij jongeren graag zo vroeg mogelijk enthousiast wil maken om zich als vrijwilliger of bijvoorbeeld als mantelzorger in te zetten. Hij ziet in een jeugdlintje hiervoor het perfecte middel.

Op dit moment zijn er natuurlijk al jongeren die iets bijzonders hebben gedaan of zich belangeloos en uitzonderlijk inzetten voor anderen of de gemeente Sittard-Geleen. Zij komen nu echter niet in aanmerking voor een koninklijke onderscheiding, omdat een lange periode van maatschappelijke inzet een bepalend criterium is.

Veel andere gemeenten, waaronder buurgemeenten van Sittard-Geleen, voerden eerder al een lintje voor jongeren in. Naast individuele personen zien Brouwers en Boonen ook graag dat groepen jeugdigen een lintje kunnen ontvangen.

Voor het jaarlijks uitreiken van jeugdlintjes is een zeer beperkt budget nodig. Bovendien heeft het college in de begroting voor 2021 geld voor jongerenparticipatie gereserveerd, waarmee het aangeeft waarde te hechten aan de maatschappelijke inzet van jongeren in de gemeente.

De CDA-fractie is enorm verheugd met dit behaalde resultaat!