31 maart 2020

OPROEP AAN HET COLLEGE INZAKE OPSCHORTEN INZAGE PLANNEN MIDDENGEBIED

Sittard-Geleen, 31 maart 2020

Onderwerp:     Ter inzagelegging voorontwerp bestemmingsplan - Unilocatie Grevenbicht/Obbicht in relatie tot de coronacrisis

Geacht college,

De gemeente Sittard-Geleen roept haar burgers in lijn met het kabinetsbeleid op om uitsluitend voor dringende zaken naar de Stadswinkel in Geleen te gaan. Immers niet iedere burger is digitaal ontsloten. Bovendien wordt opgeroepen om zeer terughoudend te zijn met het gebruik van het Openbaar Vervoer. Dit betekent dat het praktisch niet mogelijk is voor burgers om een papieren versie van het ontwerpbesluit met bijbehorende stukken in te zien. En dat kan problemen opleveren in die gevallen waarin de ter inzagelegging van papieren versie wel verplicht is, zoals bij een bestemmingsplan.

Het CDA heeft geconstateerd dat er nu een dergelijke ter inzagelegging plaatsvindt met betrekking tot een maatschappelijk beladen dossier, te weten de Unilocatie Grevenbicht-Obbicht.

Los daarvan zijn burgers in deze tijd van de coronacrisis met andere zaken bezig en hebben minder oog en oor voor ter inzage liggingen. De overheid moet hier terdege rekening mee houden. Dit vanwege de voorbeeldfunctie.

Het CDA is de mening toegedaan dat de gebruikelijke termijn van ter inzagelegging eerst zou moeten aanvangen nadat het maatschappelijk leven rondom het coronavirus weer normale vormen aanneemt. Het kabinetsbeleid is hierbij bepalend.

In het verlengde van het bovenstaande doet het CDA dan ook een oproep aan het college om de ter inzagelegging in onderhavige casus en soortgelijke dossiers voorlopig op te schorten. Zorgvuldigheid en rechtsgelijkheid gaan immers voor snelheid.

Gezien het spoedeisend karakter heeft het CDA gekozen voor een oproep in de vorm van een ‘open brief’ in plaats van het stellen van schriftelijke vragen ex artikel 43 RvO.

Gezien het spoedeisend karakter ziet het CDA de reactie van het College van Burgemeester en Wethouders binnen twee werkdagen tegemoet.

Namens de CDA-Fractie,

Raadsleden Marcel Mastenbroek en Noël Lebens