05 november 2020

Patrick Brouwers en Wim Clerx pleiten voor blikvangers bij afvalhotspots

Fractievoorzitter Patrick Brouwers heeft samen met collega-CDA-raadslid Wim Clerx Artikel 43-vragen over de inzet van blikvangers bij afvalhotspots gesteld.

Zwerfafval vormt binnen Sittard-Geleen helaas een terugkerend probleem. Het leidt tot negatieve gevolgen voor de leefbaarheid en het milieu. De meeste vervuiling ontstaat door weggegooide blikjes, snoeppapiertjes, kartonnen drinkpakken en sigaretten(pakjes). De laatste tijd wordt dit lijstje, als gevolg van het coronavirus, jammer genoeg nog eens aangevuld met wegwerpmondkapjes.

Afvalhotspots zijn plekken waar veel (zwerf)afval zich concentreert. Een veelvoorkomende oplossing in den lande is het plaatsen blikvangers bij deze hotspots. In gemeenten waar deze blikvangers zijn geplaatst blijkt dit een groot succes!

Brouwers en Clerx vragen het college van burgemeester en wethouders onder andere of het met de CDA-fractie eens is dat het plaatsen (en regelmatig legen) van blikvangers bij afvalhotspots een bijdrage aan het terugdringen van zwerfafval binnen de gemeente kan leveren. Ook vragen zij het college of het afvalhotspots in de gemeente aan kan wijzen en of het bereid is om een aantal blikvangers bij de aangewezen hotspots te plaatsen.