22 maart 2021

Provinciale subsidie voor woningbouwplannen

In de media viel recentelijk te lezen dat het provinciebestuur extra aandacht wil gaan besteden aan de bouw van goedkope koopwoningen voor starters en het aanpakken van winkelleegstand bij het ondersteunen van gemeenten om de leefbaarheid van hun centra te verbeteren.

Dat maakte gedeputeerde Andy Dritty duidelijk tijdens een Statencommissie over de zogeheten regeling Kwaliteit Limburgse Centra. Daarvoor is nu 24 miljoen euro beschikbaar. 9,6 miljoen daarvan is inmiddels uitgegeven in overeenkomsten met twaalf Limburgse gemeenten. Het gaat om Beek, Beesel, Echt-Susteren, Horst aan de Maas, Landgraaf, Maastricht, Peel en Maas, Roermond, Simpelveld, Vaals, Venray en Voerendaal.

In die gemeenten moet uiterlijk 1 januari 2023 worden begonnen met de versnelde bouw van in totaal 1.050 woningen, waarvan 77 procent in de huursector en 23 procent in de koopsector. De helft van deze woningen en appartementen zijn sociale huurwoningen en goedkope(re) koopwoningen. Het gaat in totaal, met de bijdragen van private partijen en de betrokken gemeenten, om een investering van 234 miljoen euro.

Volgens Dritty volgt op korte termijn een samenwerkingsovereenkomst met een dertiende gemeente en zijn er nog minstens vijf in aantocht. Verder geeft de gedeputeerde aan dat dit een verdere stap in de goede richting is, in de hoop dat nog meer gemeenten “in het peloton zullen aansluiten”.

Wat ons raadslid Jos Schlössels opviel is dat Sittard-Geleen, waar eveneens behoefte is aan starterswoningen en een transformatie van winkel- naar woonbestemming, bij de hierboven genoemde gemeenten niet wordt vermeld. Jos heeft namens onze fractie het college hierover bevraagd en is benieuwd naar de reactie in de hoop dat Sittard-Geleen snel aansluit in het door de gedeputeerde aangehaalde ‘peloton’.

Mede met de aankomende Toekomstvisie 2030 Sittard-Geleen is dit een absolute must!

De vragen van Jos zijn via deze link terug te lezen.