16 april 2019

Raadsleden Patrick Brouwers (CDA) en Jocelyn Engelhart (D66) over toegankelijkheid moskee Al Wasatia Geleen Zuid

Raadslid Patrick Brouwers (CDA) en raadslid Jocelyn Engelhart (D66) hebben op zaterdag 6 april jl. namens de D66-fractie en de CDA-fractie een bezoek gebracht aan moskee Al Wasatia. De moskee is gevestigd in ’t Plenkhoes te Geleen Zuid. Beide raadsleden werden met een grote gastvrijheid ontvangen door bestuursleden en andere betrokkenen uit de geloofsgemeenschap. Tijdens de rondleiding kwam ter sprake dat de moskee helaas niet altijd toegankelijk is voor mindervalide personen, oude van dagen en hulpbehoevenden die graag willen deelnemen aan de vele activiteiten binnen de geloofsgemeenschap van moskee Al Wasatia.

Iedereen is welkom bij moskee Al Wasatia, ook niet-moslims. Het bestuur gaf aan dat bewoners uit de wijk Geleen Zuid hier regelmatig aan activiteiten deelnemen. De moskee is daardoor al jaren een multifunctionele ontmoetingsplek voor de gehele buurt. Er vinden o.a. lezingen plaats en er worden lessen verzorgd voor kinderen uit de wijk. Ook worden er rommelmarkten georganiseerd en vinden er wekelijkse spreekuren plaats voor mensen met allerlei maatschappelijke vragen.

Het probleem qua toegankelijkheid zit hem in de steile, ijzeren trap die de enige ingang van de moskee in ’t Plenkhoes vormt. Doordat de steile, ijzeren trap dus de enige ingang van de moskee is, is de moskee helaas niet toegankelijk voor mindervalide personen, oude van dagen en hulpbehoevenden. Mensen die bijvoorbeeld slecht ter been zijn of in een rolstoel zitten kunnen dus niet deelnemen aan de vele activiteiten binnen de geloofsgemeenschap in de moskee. Raadsleden Brouwers en Engelhart zien dit graag anders en hebben daarom het college via schriftelijke vragen opgeroepen om de moskee voor iedereen toegankelijk te maken, ook voor mindervalide personen, oude van dagen en hulpbehoevenden die willen deelnemen aan de activiteiten binnen de moskee.