18 november 2021

Straatmuzikant Remco van de Vorst verdient een permanent gedenkteken!

Deze zomer is straatmuzikant Remco van de Vorst uit Sittard op 56-jarige leeftijd overleden. Remco was niet te missen in het Sittardse straatbeeld. In de binnenstad zorgde hij met zijn gitaar ervoor dat iedere voorbijganger in de winkelstraten werd vermaakt met muziek en gezang. Weer of geen weer! Liederen uit de zestiger- en zeventiger jaren waren zijn specialiteit.

Velen hebben dierbare herinneringen aan Remco overgehouden. Dit zag men de afgelopen maanden ook terug op meerdere plekken in de binnenstad van Sittard waar kaarsen, bloemen en andere voorwerpen lagen als eerbetoon aan deze bekende straattroubadour. Fractievoorzitter Patrick Brouwers is daarom van mening dat er een permanent gedenkteken moet komen voor Remco van de Vorst in de binnenstad van Sittard.

Zelf heeft Remco een keer de volgende uitspraak gedaan: ‘ik wil niet beroemd worden, maar wie weet krijg ik in Sittard ooit nog een plekje naast het standbeeld van Jo Erens’. Patrick Brouwers is van mening dat deze uitspraak werkelijkheid moet worden.

Remco verdient het als bekende Limburgse straattroubadour om een permanent gedenkteken te krijgen in de binnenstad van Sittard op het Kloosterplein in de buurt van het beeld van de andere bekende Limburgse troubadour Jo Erens. Dit gedenkteken zou op eenzelfde manier vorm kunnen krijgen in de vorm van een plaquette aan een muur zoals het monument ter ere van de Sittardse troubadour Frits Rademacher op het Kerkplein.

De schriftelijke vragen waarin Patrick Brouwers namens de CDA-fractie pleit voor het permanent gedenkteken zijn terug te lezen via deze link.