22 december 2018

Verkoop oud-raadhuis Geleen

De verkoop van het oude raadhuis in Geleen.

Een mooi initiatief, maar nu nog onvoldoende transparantie over de verkoopprijs oude stadhuis Geleen.

In de raadsvergadering van donderdag 20 december is zeer uitvoerig gesproken over de verkoopprijs van het oude stadhuis op de markt van Geleen.

Het CDA staat nog steeds achter de haast raadsbreed in 2017 aangenomen visie met betrekking tot het stadscentrum van Geleen. Voor Geleen is dat onder andere het realiseren van een nieuw horecaplein met het oud stadhuis als centraal middelpunt, de huisvestingsplannen van de ambtenaren en de sanering van het horecastraatje.

Ook STAAN WIJ POSITIEF TEN OPZICHTE VAN het voorliggend verkoopvoorstel als zodanig. Dit initiatief is goed voor het centrum van Geleen. Echter ook het CDA zet net als veel inwoners vraagtekens bij de verkoopprijs van € 148.000 voor dit monumentale stadhuis, die de wethouder vastgoed namens het college is overeengekomen met de initiatiefnemers.

Onze inwoners hebben in de media en op facebook massaal hun geluid laten horen m.b.t. deze lage verkoopprijs van het voormalige stadhuis te Geleen en vragen hierover uitleg. De burgers van onze stad hebben recht op transparante besluitvorming.;

Marcel Mastenbroek heeft namens het CDA  dan ook in de raadsvergadering transparantie gevraagd over deze verkoopprijs. Volgens de beantwoording van de door het CDA ingediende technische vragen zal  de marktwaarde van het te taxeren vastgoed een weerspiegeling zijn van het meest doeltreffende en meest waarschijnlijke gebruik. Dus de hoogste waarde wordt hierdoor volgens het college gegenereerd.

Bij een transparante besluitvorming over deze verkoopprijs hoort volgens het CDA ook een goede en verantwoorde taxatie getuige de vele reacties op straat, in de krant en in de sociale media. In dat kader is door het CDA  gevraagd om een tweede taxatie te laten uitvoeren, hetgeen bij monde van wethouder Meekels door het college ook eerder is toegezegd. De wethouder heeft in de raad aangegeven dat de verkoopprijs nagenoeg overeenkomt met de verkoopprijs die ook met de initiatiefnemers is afgesproken. Dat zijn woorden, maar die bieden onvoldoende houvast. Een tweede rapport ligt er echter nog niet.

Bijzonder is dat de wethouder nu doordrukt terwijl er nog voldoende tijd is om de besluitvorming enkele weken uit te stellen, zodat ook iedereen gewezen kan worden op de conclusie van het tweede taxatierapport en overtuigd kan worden over de mogelijke reële verkoopprijs.

Nu er geen tweede taxatie ligt, kan er volgens het CDA op dit moment GEEN besluitvorming hierover plaatsvinden. Volgens de CDA-fractie is er ook geen haast bij om nu tot besluitvorming of verkoop over te gaan. Wij hebben het college gevraagd dit deel van dit agendapunt aan te houden tot de eerst volgende raadsvergadering of zoveel eerder mits dan ook een tweede taxatierapport voorhanden is. Wij hebben hiertoe een amendement voor ingediend.

Zoals verwacht houdt de coalitie haar poot stijf en buigt zij op dit punt niet voor de oppositie. Zij noemen dat een nieuwe bestuursstijl, die borg zou moeten staan voor transparantie. Hoewel wij als CDA vóór dit initiatief zijn en wel degelijk deze ontwikkelingen binnen het centrum van Geleen toejuichen, kunnen wij samen met de voltallige oppositie niet instemmen met dit besluit. De enige reden is dat  er geen transparantie heerst rondom de vragen die het CDA heeft gesteld over de verkoopprijs van het oude stadhuis.