06 januari 2021

Zwaaistenen tegen eenzaamheid

Gabrielle Essing-Demandt roept het college van Sittard-Geleen namens de CDA-fractie op om eenzaamheid tegen te gaan en zwaaistenen te implementeren in de gemeente. Zwaaistenen zijn een uitnodiging om te zwaaien naar de bewoner. Of zoals op de website van Zwaaisteen staat: "Een Zwaaisteen® vult de huiskamer met een glimlach, gezelligheid en (zwaai)contact".

In het najaar van 2019 had Zwolle de primeur. Daar werd de eerste zwaaisteen van Nederland gelegd. Een inwoner en tevens welzijnswerker van de gemeente Zwolle heeft het idee bedacht. Ze kwam op het idee nadat zij ouderen had gevraagd waar ze behoefte aan hadden. Het viel haar op dat ze vaak 'begroeten' noemden: zwaaien naar elkaar en oogcontact maken. Ze ziet het als een prikkel naar onderling contact.

Inmiddels is het idee uitgegroeid naar een landelijk initiatief. Nu, een jaar later, liggen er in ongeveer twintig dorpen en steden in Nederland tegels met een handje erop.

Essing-Demandt wijst het college van burgemeester en wethouders op de voordelen die Zwaaisteen op haar website vermeld:

Als je zwaait, dan...

• Ga jij en de ander glimlachen
  • Geef jij jezelf en de ander een momentje van gezelligheid
  • Laat jij de ander zien dat je hem ziet staan (of zitten)
  • Geef jij iemand die vaak thuis is toch een contactmomentje met de buitenwereld
  • Maak jij (zwaai)contact met de ander en soms leidt dat tot een praatje

Het burgerlid deed haar oproep in Artikel 43-vragen. Deze leest u hier.