In memoriam Jos Waals

Geboren: 21-10-1943 Overleden: 22-2-2021

Jos Waals is in 1943 geboren te Dreumel (waar zijn vader toen burgemeester was) en heeft gestudeerd in Groningen. Na zijn opleiding ging hij aan de slag als  planologisch onderzoeker. Later werd hij directeur van stichting Natuur en Milieu Overijssel.

Venray kon in 1991, het jaar waarin hij burgemeester van Venray werd, een type als Waals goed gebruiken. Iemand die wist waar hij naar toe wilde en een duidelijke boodschap had.

De begintijd waarin hij burgemeester van Venray was, was een periode dat Venray in financieel zwaar weer zat. Het was niet alleen aan Jos Waals te danken dat er orde op zaken gesteld werd, maar hij heeft door zijn no-nonsense aanpak hier wel een grote bijdrage aan geleverd.

Mensen uit Venray typeren Jos Waals vaak als iemand die geen blad voor de mond nam en grote woorden niet schuwde. Om problemen te benoemen was hij niet bang om te shockeren of soms ronduit ondiplomatiek te acteren. We kennen hiervan vele voorbeelden. Zoals de toespraak die hij hield voor de VNG (vereniging Nederlandse gemeenten) te Zaandam. Daarin stelde hij dat het platteland dreigde te verloederen en te criminaliseren als er geen maatregelen genomen zouden worden.

Hij gebruikte grote woorden, maar voor wie goed naar zijn boodschap luisterde bemerkte juist zijn zorgen en betrokkenheid bij de problematiek. Hij vroeg aandacht en was begaan met de zorgen en toekomst van de inwoners van Venray. Wellicht was zijn woordkeuze soms confronterend, maar aandacht had hij daarmee wel en vaak kwam er ook een discussie over de inhoud.

Dáár was het hem om begonnen. Voor wie goed luisterde had hij een boodschap. Een boodschap waar hij voor stond en waar hij goed over nagedacht had. Jos Waals had visie en heeft hiermee ook veel bereikt in Venray.

Jos Waals was trouw lid van het CDA. Vol overtuiging, maar zeker niet kritiekloos. Hij nam geen blad voor de mond als hij het ergens niet mee eens was, zoals bv de deelname van het CDA aan het kabinet met VVD en PVV.

Jos Waals had wellicht een ander imago, maar voor wie hem goed kende wist dat hij ook een andere kant had. Hij had oog voor zijn medemens en altijd aandacht voor hoe het met de ander ging. Inwoners, raadsleden en ambtenaren  of wie dan ook konden altijd bij hem terecht als er iets was. Altijd een luisterend oor en begripvol.  Ook was Jos een poëet en hield ervan om  brieven te schrijven naar mensen.

Tijdens de ziekte en later overlijden van zijn vrouw Brigit heeft hij altijd zelf de zorg verleend. Hij vond dat een voorrecht om te mogen doen.

Jos Waals is na zijn pensionering altijd in Venray blijven wonen. Hij heeft nog verschillende maatschappelijke functies vervuld. Hij was onder andere betrokken bij de realisatie van de Volmolen in Merselo. En als wielerfanaat was Jos medeoprichter  en voorzitter  van de Wout Poels Fanclub.

Samen met zijn partner Truusje was hij vaak op pad om te “genieten” van het leven. Hij ging ook regelmatig “overwinteren” in Zuid-Afrika. Jos Waals was niet iemand om stil te zitten.

Jos Waals heeft een duidelijke stempel op Venray gedrukt en Venray mede gemaakt tot wat het nu is.

Het CDA-Venray is dankbaar voor wat Jos Waals voor Venray betekend heeft.

Wij wensen zijn partner Truusje, zijn zonen met hun partners en de kleinkinderen veel sterkte toe met dit verlies.

24 februari,

CDA - Venray