30 augustus 2017

CDA: Regels Sint Maartensvuren in Weert onnodig streng

Het CDA vindt dat de gemeente Weert onnodig strengere regels hanteert rondom Sint Maartensvuren. In een handreiking van de veiligheidsregio Noord- en Midden Limburg staan criteria rondom Sint Maartensvuren. De regels van de gemeente Weert gaan echter veel verder dan de handreiking aangeeft, waardoor veel vuren beperkt of niet meer gehouden kunnen worden tijdens de viering van Sint Maarten op 11 november.

Weert halveert geadviseerde grootte
In de handreiking adviseert de veiligheidsregio dat een Sint Maartenshoop maximaal 125 mᵌ mag zijn. De gemeente Weert stelt de maximale omvang op 62,5 mᵌ, waardoor er nauwelijks nog sprake is van een echt Sint Maartensvuur. Daarnaast zijn er extra regels opgesteld over de minimale afstand tot een bos. Weert vertaalt ‘bos’ echter naar een individuele boom. Dit betekent dat een aantal locaties in Weert waar nu Sint Maartensvuren plaatsvinden niet meer voldoen aan de regels en het daar niet meer mag.

Aanscherpen regels is onnodige betutteling
Andere gemeenten, waaronder Nederweert, Leudal en Horst aan de Maas, hanteren wel de criteria van de handreiking. Fractievoorzitter Hendrik Stals: “Natuurlijk staat veiligheid voorop, maar door deze aanscherping wordt onnodig de grootte van de hoop en het aantal ‘geschikte’ locaties beperkt, met als gevolg dat scholen, verenigingen en buurten onnodig worden tegengewerkt. Dat kan nooit de bedoeling zijn van regelgeving”. Het CDA wil graag weten waarom Weert ervoor kiest om deze regels aan te scherpen en vraagt deze in lijn te brengen met de handreiking van de veiligheidsregio.

Klik hier om de brief te lezen.