21 mei 2017

CDA voor cultuur, tegen nieuw cultuurplan

De CDA-fractie heeft in de raadsvergadering van 17 mei tegen de “Routeplanner cultuur 2017-2020” gestemd die het college aan de gemeenteraad had voorgelegd. Wij zijn van mening dat het nieuwe cultuurplan – dat twee ton per jaar kost – te weinig oplevert voor de inwoners van Weert. Ze zijn vooral gericht op vormen van kunst en cultuur waarvoor maar een kleine groep mensen belangstelling heeft.

Ook wegens de kosten hebben wij bezwaar tegen het cultuurplan. Eind vorig jaar heeft de gemeenteraad door het tekort op de begroting twee ton moeten bezuinigen op de subsidies voor de verenigingen voor sport, cultuur en welzijn. Een half jaar later wil het college wel twee ton per jaar uitgeven voor het cultuurplan. In feite verschuift het college twee ton van de Weerter verenigingen  naar nieuwe vormen van kunst en cultuur. Wij vinden dat een verkeerde keuze. Daar komt nog bij dat het college het heeft over een experimenteerperiode. Een experiment dus dat twee ton per jaar kost, tegenover een bezuiniging van hetzelfde bedrag op bekende, waardevolle activiteiten van de Weerter verenigingen. Dat vinden wij niet te verantwoorden.

Wij zijn overigens niet tegen het hele cultuurplan. In een alternatief dat wij hebben voorgesteld hebben wij drie onderdelen van het plan overgenomen. Daarnaast hebben wij voorgesteld om een bedrag beschikbaar te stellen voor vernieuwende initiatieven van de Weerter verenigingen en instellingen op het gebied van cultuur, zoals de muziekgezelschappen en het theater. Dit voorstel kreeg in de gemeenteraad geen meerderheid.