18 april 2019

De verdozing in Weert

De bezorgdheid over de vestiging van grote distributiecentra wordt overal in Nederland groter. Steeds vaker wordt gewezen op de nadelen van wat de “verdozing” wordt genoemd: immense hoge hallen waarin goederen worden opgeslagen. Weert krijgt op Kampershoek-Noord zo'n groot distributiecentrum.

Er is mogelijkheid voor de vestiging van een tweede distributiecentrum op Kampershoek-Noord. Het CDA heeft in de raadsvergadering van 17 april samen met DUS Weert voorgesteld om de voors en tegens hiervan eens goed af te wegen. Wil de raad nog een distributiecentrum of willen we het terrein reserveren voor bedrijven uit de maakindustrie. In die afweging spelen allerlei factoren een rol: het aantal arbeidsplaatsen dat wordt geschapen, de soort arbeid die we het liefst hebben, de behoefte aan buitenlandse arbeidskrachten (die in de ene sector veel groter is dan in de andere), duurzaamheid en de aantasting van het landschap.

De andere partijen hadden geen behoefte aan een discussie over dit onderwerp en spraken zich uit voor een tweede distributiecentrum als daar een aanvraag voor komt. Zij vinden dat de gemeente de markt zijn werk moeten laten doen en dat distributiecentra bij onze tijd horen.