06 oktober 2022

Gebruik corona compensatiegelden waar ze voor bedoeld zijn: onze verenigingen

Tijdens de raadsvergadering van 5 oktober 2022 is het raadsvoorstel compensatiegelden lokale culturele infrastructuur behandeld. Dit voorstel van het college van B&W voorzag echter niet in het ondersteunen van verenigingen die het financieel zwaar hebben/hebben gehad ten gevolge van de coronacrisis. Het voorstel spekt daarentegen met name de professionele instellingen én dan ook nog eens voor alleen nieuw beleid. Daar was dit geld niet voor bedoeld en daarmee krijgt een select deel van de culturele infrastructuur meer dan 1 miljoen euro toegekend.

De CDA-fractie heeft zich dan ook zeer kritisch uitgelaten over dit raadsvoorstel en er ook niet mee ingestemd. Wij vinden dat het geld moet worden besteed, daar waar het voor bedoeld is: financiële ondersteuning van de culturele lokale voorzieningen ter compensatie van de negatieve gevolgen van de coronacrisis. Dus ook onze culturele verenigingen zoals bijvoorbeeld harmonieën, toneelverenigingen, zangkoren en schutterijen. Onze oproep was tegen dovemansoren gericht en daarmee wordt een select deel van de culturele infrastructuur naar onze mening bevoordeeld ten opzichte van onze verenigingen. Dat had wat ons betreft niet mogen gebeuren!