23 februari 2017

Plan Waterfront: 1 miljoen aan oplossingen, maar wat is het probleem?

Tijdens de raadsvergadering van 22 februari werd de raad gevraagd om € 1,7 miljoen beschikbaar te stellen voor een grootschalige aanpassing van de verkeerssituatie rondom de stadsbrug en een opwaardering van de omgeving rondom het Bassin. De eerste vraag die bij de CDA-fractie opkwam toen we dit voorstel kregen was: ‘Welk probleem zijn we hier aan het oplossen?’ Die vraag hebben we ook diverse malen aan de wethouder gesteld. Er zijn namelijk geen gegevens beschikbaar waaruit blijkt dat dit punt onveilig is. De vraag is tot op heden niet beantwoord.

In de plannen zoals die voorliggen gaat het hele gebied op de schop. De wegen worden voorzien van betonnen bandjes, geleiders en plateaus. Het is nog maar de vraag of al deze aanpassingen ook daadwerkelijk een verbetering zijn en de situatie veiliger maken. De gemeente Weert heeft inmiddels heel wat verkeersprojecten op haar naam staan die achteraf heel anders uitpakten dan vooraf verwacht.

Een ander onderdeel van het voorstel is de opwaardering van het gebied Kasteelsingel-Hoogpoort-Beekstraat-Wilhelminasingel. Hier zien we als CDA wel een meerwaarde. De entree van Weert kan op deze plek wel een verbetering gebruiken, zeker omdat het Bassin en de Passantenhaven al eerder een nieuwe inrichting hebben gekregen. We hebben dan ook een voorstel ingediend om deze opwaardering wel uit te voeren en de verkeerskundige aanpassingen achterwege te laten. Hierdoor zouden de kosten ruim € 1 miljoen lager uitvallen. Dit voorstel kreeg alleen de steun van Juist495.

Het CDA heeft tegen het voorstel gestemd, maar door de meerderheid van VVD, Weert Lokaal, SP en D66 is het oorspronkelijke plan aangenomen en het geld beschikbaar gesteld. Het CDA vindt deze keuze bijzonder spijtig. Met aanzienlijk minder geld hadden we de omgeving toch kunnen verbeteren en de overbodige verkeersaanpassingen achterwege kunnen laten. Met dat miljoen hadden we ook heel wat echte problemen op kunnen lossen.

Jasper Heesakkers
Raadslid CDA Weert