27 december 2017

Wat zou jij doen met de in financiële nood verkerende Weerter voetbalclubs?

In Weert Magazine verschijnt elke maand de pagina "Wat zou jij doen met?" waarbij drie Weertenaren zich uitspreken over een actuele kwestie. In de uitgave van deze maand was het woord o.a. aan voormalig CDA-wethouder Harry Coolen. Aan hem werd gevraagd wat hij zou doen met de in financiële nood verkerende Weerter voetbalclubs:

Ik zou de clubs nu tegemoetkomen en ze niet laten “bungelen”. Daaruit zou meteen de waardering blijken voor het vele werk, dat vrijwilligers doen in besturen en bij activiteiten voor en in de samenleving.

In elke beleidsnotitie in Weert wordt het werk van vrijwilligers omschreven als “het cement van de samenleving”. Héél belangrijk dus dat men dat óók ervaart. Nu blijken het inhoudsloze woorden.

Het begon allemaal met de bezuiniging van €519.000 op de subsidies voor verenigingen en verhoging van de huurprijzen voor accommodaties. Ik zat toen nog in de raad. Op initiatief van het CDA is die bezuiniging toen door een meerderheid van de raad teruggedraaid tot €200.000. Anders was de ellende nu nog groter geweest.  De afspraak was óók, dat verenigingen zich konden melden als er knelpunten waren. Dat doen ze nu en vervolgens moeten ze wachten, terwijl er een knelpuntenbudget is en dus geld. Tamelijk wrang voor de verenigingen.

Het was voor de vrijwilligers óók wrang en frustrerend om te merken, dat na de bezuiniging voor hun vereniging er plots wel geld was om gratis fruitbomen af te halen. Voor hen zijn het in ieder geval wrange vruchten, die er geplukt worden in Weert.

Harry Coolen