Het CDA wil dat meer tv-programma’s van de NPO toegankelijk worden voor mensen met een visuele beperking. Tweede Kamerlid Lucille Werner dient daarom vandaag een voorstel in bij het debat over de mediabegroting, dat ruim 4 miljoen euro beschikbaar maakt voor zogeheten 'audiodescriptie' in de periode 2023-2026. ChristenUnie en GroenLinks zijn mede-indieners van dit amendement.

Audiodescriptie is een techniek om audiovisuele media toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Een stem beschrijft tussen de dialogen door wat er in beeld te zien is. Slechtzienden, blinden en mensen met niet-aangeboren-hersenletsel hebben dit nodig om programma’s te kunnen volgen, maar ook steeds meer ouderen maken er gebruik van.

Op dit moment zijn er afspraken waardoor de NPO jaarlijks ten minste 8 titels of nieuwe seizoenen van titels van audiodescriptie voorziet. Maar in de praktijk betekent dit dat vaak van dezelfde programma’s het nieuwe seizoen voorzien wordt van audiodescriptie. Het aantal programma’s met audiodescriptie neemt dus niet toe. Met het voorstel van CDA, ChristenUnie en GroenLinks wordt hierin een substantiële stap gemaakt en kunnen meer programma’s van audiodescriptie worden voorzien.

Werner: "Audiodescriptie hoort net zo gewoon te zijn als ondertiteling. Mensen die slechtziend zijn, hebben het nodig om tv-programma’s te kunnen volgen. Het huidige audiodescriptie aanbod is echter beperkt, terwijl het aantal mensen dat er gebruik van maakt toeneemt. Daarom moeten we hier meer geld voor uittrekken. Zodat iedereen mee kan doen en niemand van informatie wordt buitengesloten."