Het CDA is blij met de 2 miljard die in het regeerakkoord is vrijgemaakt voor infrastructuur. Het is daarbij wel cruciaal dat al het extra geld wordt ingezet voor het voorkomen van files. Dat bracht CDA woordvoerder infra Maurits von Martels naar voren tijdens de begrotingsbehandeling van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Von Martels: “Als we dat niet doen, staan we binnen de kortste tijd namelijk weer in dezelfde file. We willen de minister daarbij expliciet wijzen op de mogelijkheden om zaken slim te combineren. Er komt door het regeerakkoord ook geld vrij voor bijvoorbeeld het spoor, fietspaden en N-wegen. De uitdaging is nu om dergelijke zaken te combineren. Denk bijvoorbeeld aan een nieuw fietspad onder het spoor bij een aangepaste N-weg.”

Het tweede speerpunt van Von Martels was de verkeersveiligheid. “Het verbeteren van de verkeersveiligheid is een continu proces, waaraan dus constant moet worden gewerkt. Weggebruikers moeten veilig aan het verkeer kunnen deelnemen.” De situatie is de laatste jaren echter verslechterd. Het aantal ernstige verkeersgewonden blijft stijgen en ook het aantal verkeersdoden neemt weer toe. In 2016 vielen er maar liefst 629 doden. Het regeerakkoord wil het aantal verkeersslachtoffers echt fors omlaag brengen door realisatie van het manifest "Verkeersveiligheid: een nationale prioriteit", door investeren in veilige weginrichting bij N-wegen, door slimme handhaving en een betere registratie van oorzaken, doordat de verlichting bij snelwegen 's avonds en 's nachts aan is en door een progressief boetesysteem. Von Martels: “De vraag is: gaat de minister deze afspraken samenvoegen met het nieuwe Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030?”

Het vrachtverkeer is een vervoerssector die een specifieke aanpak vergt. “Ons beeld is dat daar onnodig veel ongelukken gebeuren, bijvoorbeeld als er te weinig opstelruimte is op verzorgings- of standplaatsen. Het ontbreekt nogal eens aan veilige situaties.”