01 juli 2014

CDA wil meer ondersteuning voor kleinschalige energievoorzieningen

Het kabinet houdt er te weinig rekening mee dat draagvlak bij omwonenden van essentieel belang is voor het slagen van duurzame energie-initiatieven. Om als samenleving écht de omslag te maken naar duurzame energie, zal veel meer ruimte gegeven moeten worden om lokaal, kleinschalig energie op te wekken. Omwonenden moet de gelegenheid gegeven worden om hier ook profijt uit te halen. Dat stelt het CDA in haar visie over de energievoorziening van de toekomst.

Kamerlid Agnes Mulder: “Overal in Nederland zag je de afgelopen jaren initiatieven ontstaan om kleinschalig te investeren in duurzame energie. Bijvoorbeeld om met de buurt gezamenlijk te investeren in zonnepanelen, of als groep agrariërs gezamenlijk een aantal windmolens te exploiteren. Deze initiatieven slaan nu dood door de regelgeving. Op deze manier halen we nooit de doelstelling van 14% duurzame energie in 2020.” Het opwekken van energie door inwoners en coöperaties moet een grotere rol krijgen in onze energievoorziening, ook omdat we zien dat het draagvlak voor windenergie in ons dichtbevolkte land vaak ontbreekt en daarmee lastig te realiseren is. Extra winstpunt is dan, dat mensen die participeren in een energieproject in de praktijk vaak ook minder energie gaan verbruiken.

Het CDA stelt voor om de postcoderoosregeling af te schaffen. Deze regeling, die participatie in een duurzaam project mogelijk maakt voor iedereen binnen de postcode waar de energie wordt opgewekt, en alle aangrenzende postcodes, werkt niet. “De regeling is veel te moeilijk en bovendien niet logisch. Terwijl de ondersteuning van dit soort initiatieven veel beter via de al bestaande SDE+ regeling kan; reserveer gewoon een deel van die regeling voor kleinschalig en lokale energie”, aldus Mulder. Door een simpeler en betrouwbaarder overheidsbeleid biedt je lange termijn zekerheid aan de deelnemers, wat het enthousiasme zeker zal vergroten.

Bij het streven naar meer gebruik van duurzame energie moet het kabinet in het oog houden dat lokaal draagvlak een van de belangrijkste factoren voor het slagen van een project is. Mulder: “Iedereen snapt het nut van een windmolen, maar toch willen de meeste mensen er niet tegenaan kijken. Tenzij omwonenden er profijt van hebben. Bijvoorbeeld door een lagere energieprijs, of door de kans om te participeren en dus mee te verdienen aan de molen. De lasten? Dan ook de lusten. Dat moet het uitgangspunt zijn bij energieopwekking.” Dit betekent dus ook dat grote windmolenparken niet zomaar van bovenaf mogen worden neergezet. Betrek de omwonenden bij wat de beste oplossing is.

Het CDA wil een energiebeleid dat zekerheid biedt voor de lange termijn, en eenvoudig en houdbaar is. “Dit kabinet, dat zo graag een participatiesamenleving heeft, kijk de verkeerde kant op als het gaat om duurzame energie. Ze blijven vasthouden aan de papieren werkelijkheid van het Energieakkoord, maar daar redden we het niet mee. Ze zullen moeten inzien dat er echt werk gemaakt moet worden van draagvlak. Het CDA heeft de volgende voorstellen geformuleerd die mensen de kans geven om te participeren in de energievoorziening van de toekomst.”

1. Stop met de postcoderoosregeling. Deze regeling is te complex, werkt niet en smoort goede initiatieven in de kiem. Maak een aparte categorie in de SDE+ voor energiecoöperaties. De SDE+ geeft lange termijn zekerheid en stimuleert op een effectievere manier, doordat deze meebeweegt met de kostprijs.
2. Doe in 2014 onderzoek naar de toekomstige stimulering van het thuis opwekken van zonnestroom, waarbij ook de mogelijkheid van een invoedingstarief wordt meegenomen, zodat een besluit genomen kan worden over een houdbare toekomstige regeling.
3. Zorg ervoor dat consumenten voldoende beschermd worden tegen deelname aan projecten waaronder geen robuuste businesscase ligt.
4. Zorg ervoor dat de inleg van particulieren in een duurzame energiecoöperatie ook past binnen de regeling voor Groen beleggen.
5. Creëer maatwerk voor participatie en compensatie bij windenergieprojecten, onder andere door aandelen aan te bieden aan omwonenden zoals in Denemarken (verworpen motie AgnesMulder/Dik-Faber).
6. Beloon (lokale) energiecoöperaties wanneer zij op energiegebied maatschappelijke taken uitvoeren, zoals het stimuleren van energiebesparing. Geef energiecoöperaties een ‘right to challenge’ om stimuleringsprogramma’s van het Rijk of gemeenten (deels) over te nemen.

Voor meer informatie:

Agnes Mulder, Kamerlid                             06 – 1001 2309