Het CDA betreurt de stap van de Verenigde Staten om uit het klimaatakkoord te willen stappen. Maar dat betekent niet het einde van het akkoord. Het CDA wil dat we als Europese Unie verder gaan met het klimaatakkoord en samen met de andere ondertekenaars vasthouden aan de gemaakte afspraken.

CDA woordvoerder Agnes Mulder: “Het klimaatakkoord is voor ons nog steeds leidend, en daar moeten we met elkaar mee verder. Het is belangrijk dat Nederland betrokken wordt bij de voorbereiding van de G-20 in juli, waar de Europese Commissie een krachtig signaal wil afgeven aan de VS.”

De gevolgen van de beslissing van de VS zijn niet te overzien en daar maakt het CDA zich zorgen over. Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu (PvdA) heeft 100.000 euro vrij gemaakt voor het Intergovernmental Panel On Climate change (IPCC), omdat het IPCC een acuut gat in zijn financiën zou hebben.

Mulder: “Het is niet onze bedoeling dat Europa de hele inbreng van de VS naar zich toe trekt. Ik zou graag zien dat niet alleen Nederland en de Europese Unie meebetalen, maar ook andere landen.”