17 augustus 2016

CDA: minister Kamp moet eerst in gesprek met regio en Kamer voordat afvalwater wordt geïnjecteerd

Voordat minister Kamp een definief besluit neemt over het injecteren van afvalwater in Twente moet de minister eerst in gesprek met de regio en de Kamer, zo stelt CDA woordvoerder Agnes Mulder.

Mulder: 'dit is een rare gang van zaken en onacceptabel. De regio en de Kamer moeten zelf de uitkomsten en alternatieven kunnen bestuderen en een advies kunnen geven of dit de beste oplossing is voor het afvalwater. De risico's van het injecteren moeten daarbij goed in beeld zijn. Want daar hebben de Twentenaren recht op.'

In maart kreeg Mulder de toezegging van Minister Kamp dat hij geen besluit over het opnieuw pompen van afvalwater zou nemen voordat de adviezen er lagen en dat hij eerst in overleg zou gaan met de Kamer.

Hij doet nu precies het tegenoversgestelde. De NAM kan gewoon doorgaan met haar  werkzaamheden, terwijl de minister en de Kamer nog wachten op het advies van de MER en een second opinion van Deltares.

'Pas eind september gaat de minister in gesprek met de regio, dat is mosterd na de maaltijd en respectloos ten opzichte  van de Twentenaren,' aldus Pieter Omtzigt. 'Kamp neemt een besluit dat het afvalwater wel de Twentse bodem ingepompt kan worden, onafhankelijk van de uitkomsten van het onderzoek. Dat is onacceptabel voor het CDA.'