De industrie en de energiesector zullen van het Groninger gas af moeten, staat in het regeerakkoord. Het CDA wil graag voortgang zien bij die afbouw van onze afhankelijkheid van het Groninger gas. Dat benadrukte energiewoordvoerder Agnes Mulder tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Ze was benieuwd naar de tijdsplanning van het kabinet op dit gebied.

Daarnaast zullen we ook minder gas moeten gebruiken in de gebouwde omgeving. Mulder: “Uit een aantal rapporten komt naar voren dat hiervoor hybride cv-systemen en hybride warmtepompen geschikt zijn. Is de minister bereid om te kijken of het aanbod aan cv's op korte termijn teruggebracht kan worden naar hybride of elektrische systemen? Dan kunnen we met elkaar geleidelijk, maar toch ook snel voor de inwoners van Groningen de overstap maken.”

Die nieuwe soorten cv-ketels zijn al beschikbaar. Ze zijn nodig om de hele overgang van gasgestookte ketels naar elektrische systemen mogelijk te maken. Maar dan moet de overheid het wel aantrekkelijk maken voor mensen om op zo’n systeem over te stappen, bijvoorbeeld via subsidies. Mulder: “We hebben immers ook dubbelglas gestimuleerd. We hebben isolatie gestimuleerd. Ik denk dat we al die maatregelen uiteindelijk nodig hebben om ervoor te zorgen dat we de doelen van het verdrag van Parijs kunnen halen. Niet alleen voor de Groningers maar ook voor de rest van ons land. Het dient dus twee doelen: beter zorgen voor onze Groningers en uiteindelijk ook het reduceren van de CO2-uitstoot.”

Het CDA wil ook dat inwoners een rol krijgen in het nieuw te ontwikkelen energieakkoord. Huishoudens en het mkb moeten worden ondersteund bij de verduurzaming van hun huis en ze moeten kunnen meebeslissen over en meeprofiteren van duurzame energieprojecten. Want zij betalen uiteindelijk wel een groot deel van de rekening.