Schriftelijke vragen van de leden Agnes Mulder en Boswijk (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Defensie over het bericht dat het kabinet overweegt de Johan Willem Frisokazerne te sluiten.

Vraag 1:
Bent u bekend met het bericht: ‘Staatssecretaris Defensie: kazerne Assen dicht, militairen verhuizen naar Havelte’? (1)

Vraag 2:
Kunt u bevestigen dat er nog geen formeel besluit is genomen over het sluiten van de Johan WillemFrisokazerne?

Vraag 3:
Op basis van welke argumenten bent u voornemens de Johan Willem Frisokazerne te sluiten?

Vraag 4:
Hoeveel geld is er de afgelopen jaren geïnvesteerd in de Johan Willem Frisokazerne?

Vraag 5:
Welk plan omtrent de toekomst van het Defensievastgoed ligt er ten grondslag aan het beoogde besluit om de Johan Willem Frisokazerne te sluiten? Kunt u deze delen met de Kamer? En welk ander Defensievastgoed bent u voornemens op de korte termijn af te stoten?

Vraag 6:
In hoeverre valt de beoogde sluiting van de Johan Willem Frisokazerne te rijmen met het gegeven dat Defensie de regionale impact mee moet wegen bij het afstoten van vastgoed?

Vraag 7:
Bent u het met het CDA eens dat de beoogde sluiting van de Johan Willem Frisokazerne grote impact heeft voor de regio? Is de impact voor de regio in kaart gebracht? Zo ja, kunt u deze analyse delen met de Kamer? En zo nee, kunt u deze analyse alsnog maken en delen met de Kamer?

Vraag 8:
In hoeverre is in kaart gebracht wat de totale effecten zijn van de beoogde sluiting van de Johan WillemFrisokazerne, de afbouw van de NAM, het sluiten van delen van ziekenhuizen in de regio op de werkgelegenheid in en leefbaarheid van Assen en omstreken? Zo ja, kunt u deze informatie met de Kamerdelen?

Vraag 9:
Klopt het dat het nog niet helder is of er in de toekomst onderdelen vanuit Havelte gaan verdwijnen? En hoe rijmt u dit met uw uitspraak: ‘Als je kijkt naar de groeimogelijkheden, het bij elkaar brengen van oefenterreinen en disciplines én waar we grootschalig kunnen vernieuwen, dan is Havelte geschikt. Daar kunnen we nog jaren vooruit en is de werkgelegenheid in de regio verzekerd"? (3)

Vraag 10:
Klopt het dat u bij de aankomende gesprekken met de provincie en de gemeente over de kennelijk beoogde sluiting van de kazerne ook rijksbrede perspectieven gaat schetsen voor de gemeente Assen en de provincie Drenthe? (2) Zo ja, kunt u deze rijksbrede perspectieven met de Kamer delen?

Vraag 11:
Deelt u de mening dat er rijksbrede coördinatie plaats moet vinden met betrekking tot de gecombineerde impact van besluiten van verschillende ministeries inbepaalde regio’s? Zo ja, hoe bent u van plan hier in samenwerking met uw collega’s invulling aan te geven?

(1) Staatssecretaris Defensie: kazerne Assen dicht, militairen verhuizen naar Havelte - Dagblad van het Noorden (dvhn.nl)
(2) Toekomst kazerne Assen onder druk - Provincie Drenthe
(3) www.rtvdrenthe.nl/nieuws/14417489/staatssecretaris-geeft-kazerne-assen-weinig-hoop-zo-doorgaan-is-geen-optie