02 mei 2017

Radiocolumn: Europa om de hoek

De maand mei is een mooie tijd om er op uit te gaan. Om te genieten van de natuur, maar ook om nieuwe dingen te beleven. Een groot aantal Europese projecten nodigen op of rond 9 mei, de Europadag, belangstellenden uit om te komen kijken. Ook in Brabant. Als Europarlementariër ben ik een groot voorstander van deze open dagen. De projecten laten zien dat dankzij steun van Europa internationale samenwerking op het gebied van onderzoek en ontwikkeling zeer succesvol is en mooie resultaten oplevert. Resultaten die deskundigen met elkaar delen, maar waar ze ook meer mee naar buiten mogen treden.

Nederland speelt een hoofdrol in veel Europese programma’s en ook Brabant krijgt hiervoor van Europa regelmatig geld toegekend. Het is goed als burgers zelf gaan kijken, wat er met dat geld gebeurd. Zeker in deze tijd van toenemende kritiek op Europa. Op vrijdag 12 mei en zaterdag 13 mei zetten een achttal Brabantse projecten hun deuren open. Ik noem twee voorbeelden.

Onder de titel ‘Van idee naar innovatie’ wordt op de Laarhoeve aan de Laarstraat 16 in Diessen op vrijdagavond 12 mei om 19.00 uur een workshop gehouden voor agrariërs die willen innoveren. Daarbij wordt onder andere ingezoomd op de samenwerking in de land- en tuinbouw. Onder leiding van de ZLTO hebben deelnemers uit een tiental landen afgelopen vijf jaar samengewerkt aan vragen rond voedselveiligheid en duurzame teelt van gewassen. De resultaten die dit heeft opgeleverd, zijn niet alleen belangrijk voor de land- en tuinbouw in Midden-Brabant, maar ook elders in Europa. Deelname aan de workshop is gratis. Aanmelden kan via [email protected].

Op de campus van de TU Eindhoven verzorgen vier projecten samen een presentatie. Door kennis over nieuwe technologie met anderen in Europa te delen zijn nieuwe ontwikkelingen mogelijk. De Eindhovense onderzoekers laten dit onder andere zien aan de hand van toepassing van drones, technologie in de gezondheidszorg en dataverkeer via lichtbundels (fotonica). Het delen van kennis, ‘open innovatie’, is een voorwaarde voor deze projecten om financiële bijdragen uit EU-fondsen te kunnen ontvangen. Op vrijdag 12 mei bent u vanaf 14.30 uur welkom in het MultiMedia Paviljoen aan de Horsten 1 in Eindhoven.

Ook voor mij is Europadag elk jaar aanleiding iets bijzonders te organiseren. Als vertegenwoordiger in Brussel van het CDA in de provincies Brabant en Zeeland gaat ik dit keer naar Middelburg. Op woensdag 10 mei is Wim Boonstra van RaboResearch daar vanaf 16.00 uur te gast om een toelichting te geven op hun studie naar de economische effecten van de samenwerking in Europa. Vijf scenario’s zijn doorgerekend voor de effecten voor de werkgelegenheid en het besteedbaar inkomen. Voor meer informatie kunt u het programma raadplegen.

U kan altijd mijn volledige column lezen of terugluisteren naar het audiofragment. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik hier.