12 mei 2017

Europadag Middelburg groot succes

De Europadag van afgelopen woensdag 10 mei in Middelburg was een groot succes. Allereerst wil ik iedereen bedanken die erbij was.

Wim Boonstra, professor Monetaire Politiek aan de VU Amsterdam en speciaal adviseur voor de Rabobank, gaf meer dan voldoende munitie voor de rondetafel discussie. In zeer begrijpelijke woorden, legde hij haarfijn de economische geschiedenis uit van de Europese Unie. Daarna lichtte hij de vier mogelijke toekomstscenario’s toe voor Europa die de Rabobank nader had bestudeerd: de EU ploetert voort, houdt op te bestaan, gaat voor een diepgaande integratie of kiest voor verder te werken op verschillende snelheden.

Aan het begin van zijn lazing herinnerde Wim ons aan de ontstaansreden van de Unie zoals we haar nu kennen: de EU is begonnen als een vredesproject. Iets wat we soms dreigen te vergeten. Bovendien is de Euro de enige munt ter wereld die kan wedijveren met de Amerikaanse dollar. Zelfs het Britse pond kan dat niet zeggen. Overigens heeft het Verenigd Koninkrijk meermaals op de rand van het bankroet gestaan alvorens toe te treden tot de EU. Als wij op economisch tot de sterksten willen behoren, mag Europa niet versnipperen. Zonder onze economische relevantie in de wereld, riskeren we ook dat onze Westerse normen en waarden worden weggespoeld. Toch niet onbelangrijk om te weten voor mensen die denken dat een Nexit of Brexit de oplossing voor alle problemen zouden zijn.

Daarnaast wil ik ook Jacques van Outryve en Jo-Annes de Bat bedanken voor hun toelichtingen. Jacques, journalist en actief bij de Belgische Boerenbond, deelde zijn kijk op de Europese politiek en de landbouwvereniging. Zijn verklaring voor het feit dat Europa vaak in de hoek zit waar de klappen vallen, was de volgende: “Een vis in het water is zich niet bewust van het water. Na 70 jaar vrede zijn wij ons ook niet altijd bewust van Europa."

Jo-Annes is lid van de Gedeputeerde Staten Zeeland en eerste waarnemend Commissaris van de Koning. Hij gaf meer uitleg over de Zeeuwse relatie met Europa. Zo is Zeeland nu al druk in de weer met hun dossiers voor te bereiden om in aanmerking te komen voor Europese subsidies in 2020.

Dankzij Denis Steijaert, dagelijks bestuurslid bij het Waterschap Scheldestromen, is de rondetafel discussie achteraf vlekkeloos verlopen.

Wilt u meer weten of was u er graag bij geweest? Dan kan u altijd de Rabobank studie “Een worstelend Europa in een veranderende wereld”, uitgangspunt voor mijn Europadag raadplegen. De powerpoint presentatie van Wim Boonstra is ook beschikbaar.