03 juli 2017

Radiocolumn juni: Knokken voor consument

In het Brabants Dagblad van 15 juni werd het uitgebreid besproken. Wie op Schiphol een auto huurt, is als Nederlander duurder uit dan een buitenlander. In het Europees Parlement zet ik me er voor in, dat deze vorm van prijsdiscriminatie wordt tegengegaan; gewoonweg omdat het niet mag. Dat wij knokken voor de consument blijk ook uit het verdwijnen van de roamingkosten bij internationaal mobiel bellen binnen de EU en de miljardenboete voor Google.

De EU heeft een interne markt, waarin burgers allemaal dezelfde rechten hebben. Uit onderzoek blijkt echter dat regelmatig bij de consument ten onrechte extra kosten in rekening worden gebracht. Daarom worden vanaf 2018 betere regels ingevoerd. Het mag niet uitmaken, waar u als consument in de EU woont. Elke klant is en klant met dezelfde rechten. Dit geldt ook bij aankopen via webwinkels. Het opsporen van onterechte verschillen in kosten voor het verzenden van producten krijgt nu extra aandacht van het Europees Parlement.

Afgelopen jaren is hard gewerkt aan het afschaffen van extra kosten voor het bellen vanuit het buitenland. Ondanks verzet van de telecombedrijven, die beweerden dat het systeem in belang was van de consument. Vooral providers in landen met veel toeristen hebben er jarenlang veel aan verdiend. Het verdwijnen van de zogenoemde ‘roamingkosten’ is dan ook terecht.

Als Europees Parlement staan we gezonde concurrentie tussen bedrijven niet in de weg. Maar we blijven scherp. Als uit zorgvuldig onderzoek blijkt, dat Google met haar zoekmachine zichzelf bevoordeelt, is een hoge boete het resultaat. Op zo’n moment knokt de EU voor u. De EU is hierin bevoegd op te treden, voor 500 miljoen inwoners. Onze Brusselse wetten zijn bindend in alle lidstaten.

Heeft u ervaringen met onterechte rekeningen over de grens? Trek gerust aan de bel. Als lid van de Commissie voor Interne Markt en Consumentenbescherming duik er met liefde en plezier in.

U kan altijd mijn volledige column lezen of terugluisteren naar het audiofragment. Nieuwsgierig naar columns van mij? Klik hier.