23 juni 2018

CDA Europaconferentie: aftellen tot de Brexit

Tijdens een bijzondere Brexit conferentie van de CDA-delegatie in het Europees Parlement in Rotterdam met onderhandelaar Michel Barnier is uitgebreid gesproken over de lopende onderhandelingen.

EU-onderhandelaar Michel Barnier is altijd heel helder geweest over het proces: aan Brexit zitten geen voordelen verbonden, het is een lose-lose situatie.

Zo was er uiteraard aandacht voor economische belangen maar ook voor sociale belangen en vredesproces in Ierland. Voor Ierland staat er veel op het spel. Ik was er begin dit jaar. Er is nu geen tastbare grens tussen de Ierse Republiek en Noord-Ierland. De EU wil geen harde buitengrens dwars door Ierland; dat is een grote stap terug. De EU, met Barnier voorop, heeft aangeboden de programma’s zoals Interreg en het Peace-programma voort te zetten. Natuurlijk op kosten van het VK. Met nog minder dan een jaar tot de Brexit blijft de vraag: is Ierland hier klaar voor?