23 oktober 2017

Een stem voor het platteland in Europa

Op vrijdag 20 oktober heb ik gesproken op het Europees Landelijk Parlement, dat plaats vond van woensdag 18 oktober tot en met zaterdag 21 oktober in Venhorst. Het is een campagne om de bewoners van de landelijke gebieden een grotere invloed te geven op het EU beleid.

Meer dan 40 delegaties uit verschillende Europese landen hebben afgelopen week Venhorst aangedaan. Centraal stond de vraag hoe lokale gemeenschappen in plattelandsgebieden goed om kunnen gaan met uitdagingen als vergrijzing, de snelle ontwikkeling van technologie en klimaatverandering. De belangrijkste suggesties voor de lokale leefbaarheid komen te staan in de Verklaring van Venhorst, die in november zal worden aangeboden in Brussel.

Voor een uitgebreid verslag verwijs ik u graag door naar de 'European Rural Parliament'-editie van de Kleine Kernen Krant.