12 december 2017

EFSI 2.0: meer kansen voor risicovolle investeringen

Op dinsdag 12 december 2017 heeft het Europees Parlement ingestemd met de verlenging en verhoging van het budget voor het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI).  De huidige periode loopt af in 2018, met dit nieuwe voorstel wordt de periode verlengd tot 2020. Ook wordt de doelstelling verhoogd: van 315 miljard euro naar 500 miljard euro aan investeringen in de EU.

Het EFSI is een uitstekend initiatief en verdient daarom een doorstart. In juni van dit jaar had het EFSI al een totaal van 209 miljard aan investeringen opgeleverd in de EU. Slechts 1 miljard hiervan is gegenereerd in Nederland. Het moet en kan beter in Nederland. Meer bedrijven die innovatieve producten ontwikkelen en hier pas over enkele jaren inkomsten uit halen, kunnen gebruik maken van de garanties die EFSI biedt. Hiervoor is een betere marketing van EFSI nodig, vooral voor het MKB. We zien in Nederland dat banken onvoldoende gebruik maken van de EFSI garantstelling bij investeringen met een hoger risico. Daarom heb ik de Europese Commissie en de Europese Investeringsbank gevraagd om meer aansturing voor nationale en regionale banken.

Mijn bijdrage in de plenaire kunt u hier terugkijken.