06 februari 2018

Europees Parlement verbiedt digitale prijsdiscriminatie

Op dinsdag 6 februari heeft het Europees Parlement met grote meerderheid een Europese wet tegen ‘geoblocking’ aangenomen. Hiermee wordt online prijsdiscriminatie op basis van nationaliteit, woonplaats of locatie verboden.

Hiermee maken we een einde aan gekke praktijken waarbij Nederlanders die bijvoorbeeld op Schiphol een auto huren vaak meer betalen dan mensen uit andere EU-landen. Ook mag Disneyland Parijs inwoners van Frankrijk geen goedkopere tickets meer aanbieden dan bijvoorbeeld aan Nederlanders.

De nieuwe maatregelen zijn hard nodig omdat prijsdiscriminatie het vertrouwen in de interne markt ondermijnen. De interne markt groeit nog iedere dag. Ongeveer 15% van de consumenten koopt al over de grens. Je moet ook op het internet gewoon overal je inkopen kunnen doen. We hebben daarom ook afgedwongen dat als je vanuit Nederland iets zoekt in Duitsland bij de Mediamarkt, omdat het goedkoper is, dat je dan niet automatisch wordt doorgestuurd naar de Nederlandse site. Ook mogen verkopers niet langer eisen dat consumenten een bankpas of creditcard uit een specifiek land hebben om een aankoop te kunnen doen. Als je met de auto de grens over kunt, waarom houden we die grenzen op het internet dan nog overeind? Dat is niet uit te leggen.

Volgens de nieuwe regels, die eind 2018 in gaan, mogen online verkopers, net als hun ‘offline’ collega's, niet discrimineren tussen EU-consumenten als het gaat om algemene voorwaarden en de prijs van producten en diensten.