31 oktober 2018

Israel: voorbeeld in talent

Van 28 tot en met 31 oktober bracht ik samen met collega-Europarlementariërs en het European Internet Forum (EIF) een werkbezoek aan Israël. Ze deden wij onder meer de Ben-Gurion Universiteit, de Nationale Cyber Security initiatieven en de Israël-Europe R&D projecten aan.

De Israëlische innovatie & ICT-initiatieven staan hoog op alle wereldranglijsten. Zo scoort Tel Aviv aanzienlijk hoger dan bijvoorbeeld Amsterdam en Eindhoven op het gebied van innovaties en startups. Waar halen zij al dat talent vandaan? Bovendien groeien nieuwe bedrijven er sneller en vertrekken zij minder vaak naar de V.S. Terwijl de V.S. met Silicon Valley meer consument- en bedrijfsgericht is, komen in Israël veel innovaties voort uit militaire kennis en uitvindingen. Dat is dan ook een van de drijfveren achter Israel's succes: volop steun vanuit het leger, de overheid en de academische wereld, in combinatie met de cultuur die volop openstaat voor innovaties. Niet voor niets dat een stad als Tel Aviv als meer dan 7000 startups telt.

Een fotoverslag kunt u vinden op mij social media-kanalen.