26 maart 2018

Koffiegesprek op locatie, imec Leuven

vlnr: Gilbert Declerck, Anne Van den Bosch, Lambert van Nistelrooij, Luc Van Den Hove, Marcel Van de Voorde en Jo De Boeck.

Op verzoek van professor Marcel van de Voorde, een van de oprichters van imec, ben ik vanmorgen in Leuven op de koffie gegaan. Deze innovatiehub is binnen Europa het grootste onafhankelijke onderzoekscentrum op het gebied van micro-elektronica en nanotechnologie. imec werkt bijvoorbeeld ook samen met  het Holst-Centrum en TNO (Nederlandse Organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek) in Eindhoven.

Zo levert imec goed onderzoek af over “smart cities” projecten en ondersteunt het jonge start-ups in de ontwerpfase van hun producten.

Het is belangrijk dat de EU een betere structurele investering garandeert voor kennis hubs zoals imec. Opbouw van infrastructuur en onderzoek alleen zijn niet voldoende. Europa kan haar rol versterken als er ook aandacht wordt besteed aan de uitrol en productie van innovatie. De komende maanden zal ik hierover in het Europees Parlement debatteren. Een goede afstemming tussen de regio, de industrie en onderwijsinstelling is daarom van belang voor het volgende Meerjarig Financieel Kader (MFK) in het bijzonder met de fondsen van R&D en Regionale Innovatie. Het imec biedt de kans de positie van Europa te behouden en  versterken ten opzichte van China en de Verenigde Staten.