24 oktober 2017

Mineralenconcentraat toestaan als groene kunstmestvervanger

Vandaag heeft het Europees Parlement in Straatsburg gestemd over de wetgeving voor de Europese interne markt van bemestingsproducten. Het CDA heeft zich in de afgelopen maanden hard gemaakt voor een Europese toelating van mineralenconcentraat als duurzame en groene kunstmestvervanger, waarin de parlementaire milieucommissie ons steunt. Het EU-Parlement vraagt nu weliswaar van de Europese Commissie een wetenschappelijke data-evaluatie over het gebruik van meststoffen op basis van verwerkte dierlijke mest. Dat is positief, maar is nog onvoldoende voor volledige toelating. Wij hebben daarom als CDA en EVP-Fractie nogmaals de aanpassing van de Nitraatrichtlijn op de onderhandelingstafel gelegd middels een plenair amendement, waarin hoogwaardig mineralenconcentraat toegelaten wordt en de EU-mestwetgeving eindelijk bij de tijd wordt gebracht. Het is nu tijd voor actie en snelheid: bij de Europese Commissie en in andere EU-lidstaten blijkt nog onvoldoende besef ten aanzien van de urgentie hiervan.

Nederlandse ondernemers hebben veel geïnvesteerd in innovatieve technieken, maar kunnen hun hoogwaardige mestproducten door onvolledige regelgeving niet overal in heel Europa aan de man brengen. De nieuwe wetgeving opent grenzen en versterkt onze exportpositie.

Het CDA wijst erop dat organische bodemverbeteraars en organische mestproducten op basis van dierlijke mest vele waardevolle grondstoffen bevatten. Fosfaat wordt over enkele decennia schaars en door geavanceerde mestverwerking kunnen wij duurzaam fosfaat terugwinnen en tegelijk onze bodemgezondheid verbeteren. Door nieuwe biologisch afbreekbare bemestingsproducten voor de tuinbouw en de steun voor het gebruik van kostbare industriële bijproducten in meststoffen kunnen Nederland en Europa hun vitale rol voor de mondiale voedselzekerheid nog beter vervullen.

Het geopolitieke aspect van de stemming van dinsdagmiddag is erg belangrijk. Er moet een realistische cadmium-bovengrens voor kunstmest komen met een werkbare overgangsperiode voor een uiteindelijk lager cadmiumgehalte. Kunstmestproducenten in onder meer Oost-Europa mogen we niet totaal afhankelijk laten worden van relatief 'schone' Russische fosfaatmijnen met een zeer laag cadmiumgehalte. Zij moeten grondstoffen uit de gehele wereld kunnen blijven gebruiken. Europese afhankelijkheid op het gebied van voedselproductie moet worden voorkomen.