27 februari 2019

Noord-Portugal: regio in transitie

Van woensdag 27 februari tot en met vrijdag 1 maart leidde ik een delegatie aan Porto en Braga in Portugal.

Het meest bevolkte deel van Portugal, de noordelijke regio, staat bekend als een industrieregio, een die lange tijd op textielproductie heeft gedraaid. De concurrentie van lage loon-landen heeft hier de klad in gebracht. Met behulp van het cohesiefonds heeft het zich hersteld als een aantrekkelijke locatie voor kleine en middelgrote bedrijven. Zo zien we in Braga het Bosch Car Multimedia Centre waar, in samenwerking met de universiteit, innovatieve radio en televisieontvangers voor consumenten worden geproduceerd. Scholing van personeel, kennis uit de praktijk en ondernemerschap leiden hier tot nieuwe banen. Het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling heeft hierin een cruciale rol gespeeld.

Meer informatie over ons bezoek hier.