08 maart 2019

Opleiding en ontwikkeling van cruciaal belang

Op donderdag 7 maart organiseerde ik workshop 'Chemical Sciences for Horizon Europe, education & employability', samen met EUChemS, de European Chemical Society. De workshop onderstreept het belang van chemisch onderzoek in het kader van Horizon Europe, het nieuwe Europese onderzoeks- en innovatie programma.

Nederland maakt zeer succesvol gebruik van Horizon 2020, de voorloper van Horizon Europe. Helaas is de aansluiting tussen afgestudeerden en banen bij onderzoeksinstellingen, universiteiten en bedrijven niet optimaal. Om als samenleving en bedrijfsleven vol gebruik te maken van de talenten en de kennis van deze jonge mensen moeten we de redenen voor deze mismatch blootleggen en samen werken aan een oplossing. Zo kan Nederland nog beter gebruik maken van de kansen die het Europese onderzoeks- en innovatieprogramma biedt.