31 januari 2018

Radiocolumn: Cultuur moet, doet goed

Op 26 januari waren Willem-Alexander en Maxima in de provincie Friesland voor de opening van Leeuwarden als Europa’s Culturele Hoofdstad. Dit moment was tevens de start van de Nederlandse invulling van het Europees Jaar van het Cultureel Erfgoed. Ook voor Brabant liggen hier kansen. Bijvoorbeeld door markante gebouwen te behouden door ze een nieuwe functie te geven. Maar er is zoveel meer. Om binnen Europa samenwerking op het gebied van het cultureel erfgoed te stimuleren is 5 miljoen euro beschikbaar gesteld en het programma ‘Creatief Europa’ opgezet.

Europa staat in 2018 in het teken van cultuur en het cultureel erfgoed. Ik ben blij met dit accent: het gaat Europa niet alleen om economische samenwerking, buitengrenzen en veiligheid. Het heeft veel meer te bieden, ook voor Brabant. Steden als Den Bosch, Breda en Bergen op Zoom verbinden in hun oude stadskernen het verleden met het heden. Industrieel erfgoed van Eindhoven en Tilburg wordt omgetoverd tot een inspirerende omgeving voor creatieve industrie en nieuwe vormen van cultuur en economie. Maar ook andere zaken mogen we tot ons cultureel erfgoed rekenen, zoals kunst, archeologie, kapellen en boerderijen. Minder voor de hand liggend zijn bijzondere landschappen en ons immaterieel erfgoed, zoals dialecten en sociale gewoonten.

De erfgoedsector gaat met zijn tijd mee. In het digitale tijdperk zijn apps en driedimensionale presentaties niet meer weg te denken voor het gericht verstrekken van toeristische informatie. Zo wordt ons cultureel erfgoed wordt meer en meer een beleving voor alle generaties. Om deze ontwikkeling te stimuleren organiseer ik in Brussel samen met het Europees Internet Forum een uitwisselingsbijeenkomst. Voor samenwerkingsprojecten trekt Europa dit jaar 5 miljoen Euro uit en via het programma ‘Creatief Europa’ worden steden en regio’s uitgenodigd meer te vertellen over hun specifieke aanpak. Cultuur is hot. Bovendien draagt het bij aan onze identiteit en ons cultureel besef. Graag nodig ik u uit mee te doen of aan te geven, wat er nog beter kan.

U kan altijd mijn volledige column lezen of het audiofragment beluisteren. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.