24 april 2018

Radiocolumn nr. 90:Geen nepnieuws, echte verhalen

Via allerlei kanalen wordt er nepnieuws verspreid. Ook over de Europese Unie, de EU. Dit zagen we ook in het Verenigd Koninkrijk in de aanloop naar de verkiezingen over de Brexit. “Waarom contributie aan de EU club betalen, als we dit geld beter in de ziekenhuizen kunnen stoppen.” “De EU zorgt voor een stroom EU werknemers, waar we niet op zitten te wachten.” Echte cijfers kwamen nauwelijks op tafel, omdat de tegenstanders van de Brexit hun mond hielden. Ook zij die van de Europese geldstromen profiteerden. Voor mij een reden om in 2017 samen met acht collega’s in Brussel tot een initiatief te komen: ‘Let the Stars Shine’.

We weten in welk wespennest de voorstanders van de Brexit zich hebben gestort. Niks geen extra geld voor de gezondheidszorg. De miljoenen migranten uit de vroegere kolonies blijven, terwijl hoogopgeleide EU-burgers dreigen weg te gaan, met verlies van banen en onzekerheid op de EU markt en het wereldtoneel. Wat als Britse universiteiten hun mond niet hadden gehouden, omdat zij wel profiteren van de EU onderzoekfondsen? En als de burgemeester van Liverpool wel had verteld, dat zijn stad is gerenoveerd met geld uit het Europees Regionaal Ontwikkelingsfonds, terwijl de regering in Londen deze stad links liet liggen?

In 2017 kwam ik samen met acht collega Europarlementariërs tot de conclusie dat de EU er niet echt aan werkt om een relatie met de burgers op te bouwen. Partnerschap vraagt om meer dan een eenmalige handdruk en het overmaken van projectgeld. Zo wordt in Brabant erkend, dat deze provincie er na de grote crisis bij Philips en DAF er in de jaren negentig met steun van de EU en hard werken er weer bovenop kwam. Een groot aantal projecten kon tot op de dag van vandaag met miljoenen aan EU investeringen succesvol worden uitgevoerd. In het boekje ‘Let the Stars Shine’ zijn een tiental verhalen van leiders van deze projecten opgetekend.

Deze zomer zal ik met mijn collega’s de verhalen van een veertigtal uitverkozen projecten in Brussel presenteren. Onder het motto ‘Let the Stars Shine’ geven we een podium aan de sterren uit de praktijk, die hun ervaring vertellen. Dit leidt tot verhalen die er toe doen. Ook over de zes door mij geselecteerde, vernieuwende projecten. En bovenal: de EU leert beter luisteren en bouwt aan steun van de burgers. Op onze beurt bieden wij de projecten vanuit Brussel, meer dan voorheen, ondersteuning in de kosten voor communicatie.

Op 6 mei worden in de studio van MTV in Moergestel zes videopresentaties en een informatieve krant over de Nederlandse projecten gepresenteerd. Ook heb ik gasten uitgenodigd uit de journalistiek en de media over de vraag, hoe de EU haar communicatie beter kan regelen.

U kan altijd mijn volledige column lezen of het audiofragment beluisteren. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.