23 oktober 2018

Radiocolumn nummer 96: Europa, met een missie

De krantenkoppen brengen het nieuws. Nog steeds geen akkoord over de Brexit; de tijd dringt. Het Verenigd Koninkrijk heeft de uittreding onderschat en zitten nu met stevige interne problemen. De buitengrens wordt een harde grens, voor mensen en goederen. Duizenden mensen hebben de afgelopen weken in Londen gedemonstreerd en vragen om een tweede referendum.

Nederland wil de verhoudingen met het Verenigd Koninkrijk na de uittreding goed houden. De Nederlandse relaties zijn innig en de gevolgen voor veel beroepen, zoals voor de vissers, in de land- en tuinbouw  en de logistiek, zijn vergaand. In onze havens en op Schiphol worden veel extra mensen opgeleid voor controles bij de buitengrens tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk.

Achter dit grote nieuws is er ook een andere ontwikkeling te melden. Inwoners van Europa zijn door al het gedoe hun toekomst grondiger gaan doordenken. De Eurobarometer, een groot halfjaarlijks onderzoek onder bewoners van alle EU-landen, toont hoe het gestuntel in het VK samen gaat met een aanzienlijk herstel van vertrouwen in het Europese project. De steun voor het lidmaatschap van de Europese Unie is voor het eerst weer zoals rond de val van de Berlijnse Muur in 1989. 68% van de Europeanen is van mening dat het lidmaatschap van hun land aan de EU een goede zaak is. Een meerderheid vindt tevens dat hun land daadwerkelijk profiteert van haar EU lidmaatschap. De Brexit zet Europeanen aan zich duidelijker uit te spreken over wat zij van Europa verwachten. Dan gaat het om  migratie, veiligheid, economie, alsmede bestrijding van armoede en  jeugdwerkeloosheid.

Zelf ben ik de actie “LettheStarsShine” gestart. Immers, de kloof tussen de man of vrouw in de straat en Brussel is nog groot. Waar willen we in Europa heen, deze vraag blijft onbeantwoord. Daarom is  Brussel eind oktober met concrete actiepunten gekomen die begrijpbaar zijn. Initiatieven die tot de verbeelding kunnen spreken.

Wat denkt U van de inzet:

• kinderkanker te genezen;

• plastic afval in rivieren en zeeën te beëindigen;

• koolstofvrije steden te krijgen met schone lucht;

• de gezondheid van de bodem te herstellen;

• het bouwen van de eerste super (of kwantum) computer.

Het programma heet Horizon Europa en er wordt veel geld voor opzij gezet. Weg van alleen krantenkoppen over geruzie en het verschuilen achter de grote spelers uit de VS of China. Europa moet zelf weer inspireren. Europa met een missie. Kennedy deed het in zijn tijd: “We bring a man on the moon”. En zo gebeurde het.

Ik ben op zoek  naar burgers en bedrijven die deze boodschap oppakken en er hun nek voor willen uitsteken. Europa heeft 5 initiatieven gelanceerd; in totaal zullen er 10 worden vastgelegd. Hierin liggen kansen voor Nederland. Enkele weken geleden is de Europese vlag in de Brabantse Statenzaal geplaatst. Een mooie stap, maar er kan méér. Hoe ziet uw top 5 van acties er uit? Die wil ik graag in Brussel inbrengen.

Trek aan de bel, ga naar mijn website, daar vindt U het wel.

Het audiofragment beluisteren kan hier. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.