27 november 2017

Radiocolumn: Sociaal en vitaal

Als belangrijkste industrieregio in Nederland profiteert ook Brabant van het herstel in de economie. Zowel de grote als de MKB-bedrijven doen het goed. Tegelijkertijd neemt de vraag naar goed opgeleide mensen zo snel toe, dat lang niet alle vacatures vlot worden ingevuld. Hierin ligt een uitdaging, juist ook voor de maakindustrie, om aantrekkelijk en vitaal te blijven. Twee recente activiteiten bevestigen dit.

Op 12 oktober organiseerde ik met bedrijven en vertegenwoordigers van arbeidsmarkt en onderwijs een bijeenkomst, waar aandacht werd gevraagd voor de scholing van werkenden. Om voorop te blijven lopen in de internationale concurrentie moeten onze bedrijven en werknemers zich voortdurend aanpassen aan de ontwikkelingen in de technologie. Hoewel al 80% van de bedrijven hun werknemers scholing aanbieden, ligt dat percentage in de maakindustrie duidelijk lager.

In onze buurlanden wordt scholing gestimuleerd door gelden uit het Europees Sociaal Fonds (het ESF) rechtstreeks via de regio’s in te zetten. In Nederland loopt dit via Den Haag. Als wij ook kiezen voor de regionale aanpak, wordt beter aangesloten bij de vraag van het bedrijfsleven. Daarnaast vraagt de arbeidsmarkt om flexibiliteit en betere aansluiting op de privésituatie, competenties en wensen. En om meer aandacht voor het verbeteren van de toerusting van werkenden op het MBO niveau, het Middelbaar Beroeps Onderwijs.

Bij het moeilijk vervullen van vacatures neemt ook de Europese dimensie toe. Tijdens de Europese Sociale top in november in het Zweedse Gotenburg zijn een groot aantal afspraken gemaakt om te komen tot een betere inzet voor de werkenden. We moeten eerst investeren in eigen werknemers boven de vervanging door werknemers uit andere Europese landen. Bij een aantrekkende arbeidsmarkt dienen de kansen van mensen met een arbeidsbeperking eveneens te worden vergroot. Nu jongeren uit Zuid en Oost Europa in grote getalen hun regio’s verlaten om te gaan werken in West Europa, blijkt onder andere uit de verkiezingen in Polen en Hongarije dat de achterblijvende bevolking een socialer Europa wil.

Zo zien we dat het economisch herstel weer nieuwe vragen oproept. De zorg voor de baan van vandaag en die van morgen is een verantwoordelijkheid van werknemers én werkgevers. Hier ligt een stevige taak voor Brabant. En voor de hier aanwezige maakindustrie, die aan de bak moet om vitaal, economisch en sociaal te blijven. In Brussel en Den Haag ga ik er voor pleiten het Europees Sociaal Fonds decentraal in te zetten.

U kan altijd mijn volledige column lezen of het audiofragment beluisteren. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.