16 oktober 2017

RVT Prisma: verbeteren van levenskwaliteit door middel van technologie

Op zondagavond 15 oktober stond RVT Prisma centraal tijdens een aflevering van Nieuwsuur op NPO2. De aflevering richtte zich op de gebrekkige veiligheid van gehandicapten in de nacht en initiatieven die dit probleem aanpakken. De Brabantse zorginstelling Prisma maakt sinds twee jaar gebruik van de nieuwste, geavanceerde technologie om zo het verzorgend personeel in de nacht te ondersteunen.

Op die manier kan de veiligheid van haar patiënten beter gegarandeerd worden.Zo kreeg de nachtzorg twee jaar geleden bijvoorbeeld gemiddeld 25.000 meldingen van patienten per nacht te verwerken, nu ligt dat aantal op 5.000. Dit komt omdat de apparatuur beter kan registreren wanneer een beweging of geluid zorgwekkend is.  Domotica speelt hierbij een steeds belangrijkere rol.

Domotica staat niet alleen voor een betere integratie van technologie en diensten in een woning. Ook de dienstverlening van buitenaf naar de woning staat centraal. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld oudere mensen langer thuis en zelfstandig wonen. Daarom is het goed dat deze technologieën ook gebruikt worden binnen de zorgsector zelf.