16 maart 2018

Straatsburg deze week 12/03-15/03

Deze Straatsburg-sessie stond voornamelijk in het teken van de benoeming van Selmayr en de nieuwe EU-begroting.

Binnenkort zullen we namelijk moeten beslissen over de begroting na 2020: de Europese Commissie zal hun voorstellen uiterlijk begin mei presenteren. Door het vertrek van het VK en de nieuwe prioritieten moeten er aanpassingen worden gemaakt, tekorten moeten worden opgevuld. Dit zou wellicht betekenen dat regio’s in Nederland de steun van de Structuurfondsen verliezen. . Benieuwd naar mijn standpunt? Bekijk dan mijn video-bijdrage.

Ook heb ik een aantal vragen aan de Europese Commissie voorgelegd betreffende de 'performance reserves'. Elke lidstaat heeft namelijk een prestatiereserve die bestaat uit 6% van de middelen die worden toegewezen via het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Cohesiefonds (CF). Het is de taak van de Commissie om een beoordeling van de prestaties van elke lidstaat op te stellen. Vervolgens kunnen ze besluiten om de presteratiereserves vrij te geven.  De huidige regels bepalen dat een dergelijke beoordeling pas in 2019 zal plaatsvinden. Wij hebben aan de Commissie gevraagd of deze beoordeling niet vervroegd kan worden. Je wilt toch diegene die presteren kunnen belonen?

Bekijk mijn bijdrage in de plenaire hier.