17 januari 2019

Straatsburg deze week - 14/01 - 17/01

De eerste Straatsburg-sessie van 2019 is alweer voorbij. Een drukke week waarbij we stil stonden bij de tragische dood van de burgemeester van Gdansk, Pawel Adamowicz. Ook gaven we aandacht aan een bijzonder jubileum. Het is namelijk precies 20 jaar geleden dat wij onze gezamenlijke munt, de euro, invoerden.

Verder zou ik graag een aantal belangrijke stemmen eruit willen pikken:

Interreg

Grensoverschrijdende samenwerking is nog altijd springlevend en actueel. Gezien de grote meerderheid bij de stemming zijn mijn collega's in het Europees Parlement het daar roerend mee eens.

Voor meer over Interreg kunt u hier mijn video-bijdrage bekijken. Mijn spreektijd tijdens de plenaire vindt u hier.

InvestEU

Het Europees Parlement heeft met een grote meerderheid gestemd voor een nieuw investeringsinstrument, 'InvestEU'. Het doel van InvestEU is om een extra 700 miljard euro aan strategische investeringen van bedrijven te ontketenen, door hiervoor garant te staan. Dit vangnet moet de drempel bij financiers weghalen om te investeren in onderzoek of innovatie.

Meer informatie daarover hier.

Mijn bijdrage in de plenaire vindt u hier.

Douane-instrument

Ook besloten wij deze week in Straatsburg omtrent een nieuw douane-instrument. Met het oog op de migratiedruk en de Brexit komt dit op een uitlezen tijdstip.

Meer over dit nieuwe instrument: