11 oktober 2013

Een brief van Piet

Op de blog van twee weken geleden ( Trendbreuk flexibel Aalburg? ) ontving ik vandaag een open brief van Piet Hartman. Hoewel hij deze week op de sociale media bekende een zwak te hebben voor D'66 zijn we de beroerste niet en plaatsen we zijn inbreng op de site.

Open brief aan Arno Bouman

Ik kom uitgebreid terug op je blog van 28 september. Het CDA diende tijdens de raadsvergadering een motie in om duidelijk te laten maken wat de voor- en nadelen zijn van een zelfstandig Aalburg of een gefuseerd Altena. Met de bekende 8 tegen 7 stemmen verworpen. Daarna kwam de BAB met eenmotie om te kijken naar het huidige en toekomstige takenpakket van Aalburg en welke vorm van samenwerking hierbij het beste past. Die motie haalde het met liefst 14 tegen 1. Een trendbreuk in de loopgravenoorlog? Wat me de afgelopen tien jaar vooral verbaasde is dat Aalburg constant tegen een eigen onderzoek van de voor- en nadelen van een fusie stemde. Ik kan alleen maar gissen. Angst voor het onbekende Werkendam? Bang om de macht (SGP) te verliezen? Bang voor de uitkomst van het onderzoek? Helaas deed het rapport van de Rekenkamercommissie Land van Heusden en Altena over Loket Altena en Loket Aalburg de samenwerkingsgedachte geen goed. Loket Altena kostte in 2012 liefst 1,5 miljoen euro meer, dat was au, maar de vergelijking gaat niet helemaal op. Met plezier citeer ik CdK en wijze man Wim van de Donk tijdens zijn bezoek aan Woudrichem. “Leg nou eens op tafel wat je dwars zit. Geef nou eens aan waaraan je zo gehecht bent en dat misschien wel verdwijnt bij de fusie.

De echte discussie moet nog beginnen. Het flexibel netwerkmodel is onderdeel van het proces, niet het eindstation. Dit is een historische kans. Ik denk dat iedereen er beter van wordt als Aalburg, Woudrichem en Werkendam verder gaan als één gemeente.”

Wat vindt jan met de pet van de soap? Tijdens een bezoekje aan good-old Dick Honcoop te Veen zei hij tegen me: “Ik heb niks met Werkendam. Laten we het zo houden.” Waarop ik antwoordde: “Dick, je hoeft niks met Werkendam te hebben. Je moet je alleen maar druk maken om je eigen dorp.” Wat me verder opvalt is dat het bedrijfsleven op ons eiland stilaan stevig samenwerkt, kennis deelt of fuseert. Een mooi voorbeeld is de vestiging van Altena Brainport in… Wijk en Aalburg. Het proces gaat door. De politiek moet geen achterhoedegevecht voeren.

Piet Hartman

www.piethartman.nl