07 mei 2020

CDA: bestuursakkoord is basis voor nieuwe start

Het bestuursakkoord Samen, Slagvaardig en Slim: ons Brabant, dat VVD, FvD, CDA en Lokaal Brabant vandaag presenteren, is de basis voor een nieuwe start. Het behoudt wat goed is, en verandert waar nodig. Aldus het CDA in reactie op het akkoord.

Fractievoorzitter Ankie de Hoon: “De inhoud van dit bestuursakkoord is realistisch, gaat uit van draagvlak en het juiste tempo van te nemen maatregelen. De inzet van het CDA-verkiezingsprogramma is op veel onderdelen terug te vinden. Ik ben trots op het resultaat.”

Veiligheid

Zo is en blijft veiligheid, waaronder de aanpak van ondermijning en drugscriminaliteit, een belangrijk speerpunt voor dit provinciebestuur. Hiervoor is een bedrag van € 15 miljoen beschikbaar, bedoeld voor organisaties als de Taskforce-RIEC Brabant Zeeland en Samen Sterk in Brabant (SSiB).

Leefbaarheid

Ook is er in het akkoord aandacht voor leefbaarheid. Onder andere in de woonportefeuille van Erik Ronnes, beoogd CDA-gedeputeerde Ruimte & Wonen. Het nieuwe provinciebestuur wil 10.000 nieuwe woningen per jaar bouwen, voor jong en oud, in de stad en in onze dorpen. De noodzaak van een dekkend mobiel netwerk om vanuit iedere plek in Brabant alarmnummer 112 te kunnen bellen, heeft in het akkoord eveneens een plek gekregen.

Daarnaast wil het nieuwe provinciebestuur samen met gemeenten verkeersknelpunten oplossen en de bereikbaarheid van en in Brabantse regio’s verbeteren, o.a. door extra capaciteit op het spoor en bij stations, meer snelle betrouwbare busverbindingen en een betere verbinding vanuit de dorpen naar de steden en naar industrie- en bedrijventerreinen.

Ouderen

In Brabant wonen veel mensen van 55 jaar en ouder. In het bestuursakkoord wordt voor ieder beleidsterrein gekeken naar wat voor ouderen van cruciaal belang is. Bijvoorbeeld goed openbaar vervoer, voldoende mantelzorg- en ‘kangoeroewoningen’ (twee woningen onder één dak), en het aan het werk helpen van werkloze 50-plussers.

Landbouw & Natuur

Elies Lemkes-Straver, beoogd gedeputeerde Landbouw, Voedsel & Natuur, gaat een brug slaan tussen landbouw en natuur. Er wordt een begin gemaakt met het planten van 40 miljoen bomen tot 2030 en er wordt 4.500 ha. natuur gerealiseerd. Vanuit haar landbouwportefeuille is zij medeverantwoordelijk voor de Brabantse stikstofaanpak. Deze wordt geactualiseerd en aangepast, met draagvlak én een realistisch tempo als pijlers voor het halen van onze stikstofdoelen. In dat kader schuift de datum waarop agrariërs moeten voldoen aan de nieuwe stikstofregels op van 2022 naar 2024. Bedrijven waarvoor nog onvoldoende innovatieve stalsystemen op de markt zijn, kunnen uitstel krijgen. Voor ondernemers die juist sneller aan de slag willen met innovaties, wordt gekeken hoe zij hierbij het beste kunnen worden geholpen.

Energie

Een ander punt dat het CDA verwelkomt, is een haalbare en betaalbare overgang naar duurzame energie. Brabant blijft zich houden aan de afspraken uit het Klimaatakkoord, terwijl draagvlak en draagkracht zwaarder gaan meewegen bij besluiten over windmolens en zonne-energie. Ook hebben de partijen in het akkoord nadrukkelijk opgenomen dat zij tegen uitbreiding van de gaswinning (o.a. via ‘fracking’) in Brabant zijn. Voor dit standpunt heeft het CDA in de afgelopen jaren regelmatig gepleit.

Motorrijtuigenbelasting

Tot slot maakt het akkoord financiële ruimte vrij om de eerder ingezette verhoging van de motorrijtuigenbelasting te kunnen terugdraaien en te verlagen naar alleen een prijsbijstelling van 1,5% per jaar vanaf 2021 t.o.v. het tarief in 2019.

Principes voor samenwerking

Onder het akkoord liggen acht principes voor samenwerking, essentiële afspraken tussen de vier coalitiepartijen over hun gelijke basisvisie op o.a. de rechtstaat, mensenrechten, klimaatbeleid en Europese samenwerking. Afspraken die dienen als kader en leidraad waar VVD, FvD, CDA en Lokaal Brabant in onze provincie elkaar gedurende deze bestuursperiode aan zullen houden en op aanspreken.

Klik op de volgende link om het bestuursakkoord te lezen en te downloaden: Bestuursakkoord 2020-2023.