CDA Brabant
05 juni 2020

Moties over wolvenaanpak en herinnering coronaslachtoffers aangenomen op 05/06

In de (digitale) Provinciale Statenvergadering van 5 juni 2020 heeft de fractie van CDA Brabant, samen met andere partijen, twee moties ingediend (voorstellen aan het provinciebestuur). Beide zijn aangenomen.

De eerste motie, ingediend met SP en PvdA, gaat over een blijvende, tastbare herinnering voor alle slachtoffers van het coronavirus en luidt als volgt:

Provinciale Staten van Noord-Brabant in vergadering digitaal bijeen op 5 juni 2020,

Constaterende dat

• Door het Coronavirus veel mensen getroffen zijn;
  • Door alle regels en maatregelen maar een paar nabestaanden bij de uitvaart aanwezig mogen zijn;
  • Daardoor is het verdriet weinig zichtbaar;
  • Er vele initiatieven zijn om de mensen die overleden zijn een gezicht te geven zoals de gedenkenhoek en ‘zij worden gemist’ rubriek van Omroep Brabant, 1 minuut stilte bij raadsvergaderingen, een hartjesboom in Uden, en nog vele initiatieven meer.

Overwegende dat

• Het virus nog lang aanwezig zal zijn en slachtoffers zal maken;
  • We er met zijn allen voor staan om dit virus te bestrijden;
  • Dit vraagt om blijvende aandacht voor alle slachtoffers van Coronavirus.

Verzoeken Gedeputeerde Staten daarom te onderzoeken of in Brabant draagvlak is voor een blijvende tastbare herinnering voor alle slachtoffers van het Coronavirus. En indíén hier draagvlak voor is, dit uit te werken samen met de Brabanders.

En gaat over tot de orde van de dag

Indieners

Edith van Dijk PvdA
Maarten Everling SP
Jürgen Stoop CDA

5 juni 2020

Klik hier voor de originele motietekst.

De tweede motie, ingediend met VVD en FvD, gaat over aanpak van de wolf, in het belang van natuur, agrariër en bewoners, en luidt als volgt:

Overwegende dat:

• Anderhalf jaar geleden de provincies gezamenlijk het interprovinciaal wolvenplan hebben opgesteld.
  • Het vertrekpunt daarbij de beschermde status van de wolf was.

Constaterende dat:

• De wettelijke mogelijkheden om actie te ondernemen richting de wolf zeer beperkt zijn omdat de wolf niet gedood of gevangen mag worden bij gewoon natuurlijk gedrag.
  • Er is een wezenlijk verschil tussen de gevestigde wolf en de zwervende wolf.
  • Een zwervende wolf op dit moment veel schade aanricht bij houders van schapen, paarden en ander landbouwhuisdieren in Brabant.

Verzoeken Gedeputeerde Staten om

• Met het rijk, de IPO en alle andere beschikbare kanalen in overleg te gaan over de wijze waarop om moet worden gegaan met de wolf.
  • Het creëren van handelingsperspectief om te voorkomen dat wolven te lang aanwezig zijn, c.q. gaan verblijven in gebieden die hiervoor ongeschikt zijn. Dit is zowel in het belang van de natuur (het welzijn van de wolf), de agrariër (die veel schade kan ondervinden, c.q. kosten moet maken om aan preventie te doen) en de bewoners (bij wie gevoelens van onrust en zorg ontstaan).

En gaat over tot de orde van de dag.

Jürgen Stoop
Tanja van de Ven
Roel Gremmen
Walter Manders
Joris van den Oetelaar
Camiel van der Meeren

Klik hier voor de originele motietekst.