CDA Brabant

Duidingsdebat
(22-11-2019)

Voorzitter,

Op verzoek van een aantal fracties houden wij vandaag een duidingsdebat. Wij kunnen ons die behoefte goed voorstellen, want de twee lege stoelen rechts van mij maken duidelijk dat er sinds de vorige Statendag iets is veranderd in deze Statenzaal. En dat die situatie vragen oproept. Voor zover mogelijk beantwoord ik die graag.

Wel geef ik u mee dat dit duidingsdebat voor het CDA eigenlijk een maand te vroeg komt, want voor mijn fractie is 13 december de dag waarop wij de balans opmaken en onze positie bepalen. Dan praten we in dit Huis verder over het stikstofbeleid. Onze inzet is u bekend.

Tijdens het debat over de provinciebegroting, twee weken geleden, heeft het CDA deze inzet herbevestigd, door een motie in te dienen die het college verzoekt tot het maken van een ‘pas op de plaats’, om landelijk beleid af te wachten en onze Brabantse boeren meer tijd te geven.

Die motie kreeg onvoldoende steun, maar bracht onze gedeputeerden wel in een tweestrijd tussen enerzijds de huidige positie van de fractie en anderzijds de afspraken uit het coalitieakkoord. Hierom hebben zij na afloop van de Statenvergadering hun conclusies getrokken en hun ontslag ingediend, een besluit dat wij respecteren maar o zo betreuren.

Maar, voorzitter: Brabant moet verder. De gedeputeerde Mobiliteit en Financiën verwoordde het treffend in het persbericht dat de provincie op 9 november uitdeed: “De politiek moet nu niet met zichzelf bezig zijn, maar met het oplossen van een impasse die heel Brabant treft”. Daar sluit ik mij bij aan. Voorwaar de reden dat het CDA vooralsnog, zonder gedeputeerden, steun blijft geven aan deze coalitie én aan de uitvoering van het bestuursakkoord. Die steun is echter niet oneindig of onvoorwaardelijk. Wij wachten af waar de minister en het college mee komen, willen in de tussentijd een ‘broedende kip’ niet storen, en maken vervolgens op 13 december een afweging op basis van de inhoud.

Voorzitter, de verleiding is groot om te denken in ‘wat-als-scenario’s’, maar daarop reageren, daarin meegaan, zal de kans op een verstandig besluit op 13 december niet doen toenemen. Voor nu wil ik het daarom hierbij laten.

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Ankie de Hoon duidingsdebat (22 november 2019)