CDA Brabant

Debat over het Klimaatakkoord
(08-11-2019)

Voorzitter,

Aan groene ambities ontbreekt het onze provincie niet. Het nieuwe provinciebestuur wil voorop lopen bij het terugbrengen van de uitstoot van broeikasgassen richting 2030. In heel Nederland ligt de doelstelling op 49% minder CO2, maar van Boxmeer tot Roosendaal ligt dat streven op 50%.

Echter, van het Brabant van vandaag naar het Brabant van morgen, van Den Bosch naar Parijs, van 2019 naar 2050, is een lange weg. Die afstand ervaren veel Brabanders ook. Willen we ons doel halen, onze bestemming bereiken, dan zullen we hen moeten meenemen. Stap voor stap. Eerst naar 2030: Brabant voor 50% energieneutraal. Dan naar 2050: Brabant 100% duurzaam.

Het CDA is enthousiast over het vergroten van het draagvlak voor deze ambities, door de wens uit te spreken dat 50% van de nieuwe hernieuwbare productie van energie op land in eigendom moet komen van de lokale omgeving.

Het Klimaatakkoord betekent voor de bouw een besparing van 7 megaton. Dit is een forse besparing, maar niet zo fors als die van andere sectoren als industrie en elektriciteit. Toch staat de bouwsector misschien wel voor de lastigste opgave van allemaal: miljoenen woningen aardgasvrij maken, is iets waar de sector nog weinig ervaring mee heeft. In 2030 moeten 1,5 miljoen woningen zijn verduurzaamd, in 2050 alle woningen. Dit is een enorme opgave, een eenvoudige rekensom leert ons dat we 1.000 woningen per dag moeten verduurzamen. Den Bosch in 72 dagen, Boerdonk in 2 uur. Als CDA zijn we vooralsnog tevreden over de rol, faciliteren én stimuleren, die de provincie neemt m.b.t. deze opgave. Vraag aan de gedeputeerde: kunnen we hier als provincie op sturen? Wat als gemeenten deze opgave niet halen? Hoe zorgen we ervoor dat dit ook betaalbaar is?

Het CDA is zeer te spreken over het voornemen van de Rijksoverheid en decentrale overheden om bedrijven die hun wagenpark hebben verduurzaamd een voordeel te geven bij relevante aanbestedingen: ofwel door een hoge mate van duurzaamheid te eisen ofwel door duurzaamheid op te nemen als zwaar meetellende wegingsfactor bij de gunning. Wij zijn er voorstander van om dit ook te eisen bij bouwopdrachten van (semi)overheden. Hier hoeven we niet mee te wachten: zouden we dit al vanaf het eerste kwartaal van 2020 kunnen toepassen?

Om o.a. kostenefficiënt te werken wordt een Expertisecentrum Energietransitie opgericht. In Bijlage 4 bij het voorstel staat dat hier in het eerste kwartaal van 2019 verder vorm aan wordt gegeven. Wat is de status? Is het centrum al operationeel?

In de komende jaren hebben we als provincie een grote taak. We moeten immers in samenspraak met gemeentes en waterschappen concreet gaan worden. Welke regio’s gaan met warmtenetten aan de slag? Komen er nieuwe windmolens? Staan we wel of geen zonneparken toe? Veel is nu nog abstract. Zo hebben we geen idee wat de uitvoeringskosten voor de provincies gaan worden. De groene ambities en plannen zijn nog vooral papier.

Tot slot. Op weg naar 2030 en 2050 zal het CDA elke klimaatregel toetsen op: haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar. Zonder draagvlak gaat de energietransitie niet slagen. Dat is de boodschap uit het Klimaatakkoord en ook de boodschap van het CDA.

Tot zover.

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Coen Hendriks Klimaatakkoord (8 november 2019)