CDA Brabant
03 juli 2020

Spreektekst Marcel Thijssen – Debat over de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant op 03/07

Spreektekst1 Marcel Thijssen – Lid Provinciale Staten Noord-Brabant
Debat over de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant
(03-07-2020)

Voorzitter,

De provincie heeft de grote verantwoordelijkheid haar financiële middelen, het geld van de Brabanders, zorgvuldig te beheren en verstandig uit te geven. En aan ons Provinciale Staten om hierop toe te zien.

Als provincie verkeren we in de bijzondere positie dat we met subsidies kunnen bijdragen aan zaken die we belangrijk vinden, zoals kunst & cultuur, innovatie, leefbaarheid en natuur. Met andere woorden: aan al die zaken die voor Brabanders van belang zijn.

Aan hen zijn we tegelijkertijd verplicht om over ons subsidiebeleid, hún geld, duidelijke afspraken te maken en regels op te stellen. Die staan o.a. in de Algemene subsidieverordening en er ligt nu een voorstel om deze – voor de derde keer – te wijzigen. Het doel hiervan, zo lezen we, is vierledig: 1) onvolkomenheden herstellen, 2) bepalingen verduidelijken, 3) verplichtingen aanscherpen en 4) lastenvermindering bewerkstelligen. Alle vier kan het CDA onderschrijven.

Wat we als CDA belangrijk vinden:

• dat toegekende subsidies zoveel mogelijk rechtstreeks bij de aanvragers terecht komen en zo min mogelijk opgaan in uitvoering en overhead;
  • dat subsidies niet alleen ten goede komen aan de ‘happy few’, maar aan een zo breed mogelijke doelgroep, in alle Brabantse regio’s;
  • dat misbruik en oneigenlijk gebruik worden voorkomen.

Drie punten die volgens ons essentieel zijn voor het draagvlak onder ons provinciale subsidiebeleid. En als de voorgestelde aanpassingen daaraan kunnen bijdragen, is dat goed en zullen wij die steunen.

Maar voorzitter, er is nog een vierde punt dat het CDA van belang vindt, namelijk dat medewerkers van instellingen die van de provincie subsidie ontvangen niet meer verdienen dan een minister. Dat is de zogeheten ‘Brabantnorm’, waarvan het CDA een van de geestelijk vaders is en die destijds kon rekenen op brede steun in deze Staten.

Die Brabantnorm willen we vasthouden in de verordening en daarom een amendement. Omdat we, uitgerekend in een tijd waarin veel Brabanders vechten voor hun baan of bedrijf en een financieel onzekere toekomst tegemoet gaan, een verkeerd signaal afgeven naar de maatschappij als we de Brabantnorm los zouden laten.

1 Alleen het gesproken woord telt.

Spreektekst Marcel Thijssen Algemene subsidieverordening Noord-Brabant (3 juli 2020)