20 november 2019

CDA Alphen-Chaam rouwt om oud-voorzitter

Afgelopen vrijdag trof ons het droevige bericht dat Toon Stevens overleden is. Met Toon verliest CDA Alphen-Chaam één van haar grondleggers en een actief CDA-lid dat tot zijn overlijden de functie van bestuurslid bekleedde.

Toon’s politieke carrière begon in 1970. Als jonge dertiger met een eigen melkveehouderij sloot hij zich aan bij de toenmalige Lijst de Roij. Vier jaar later was Toon één van de oprichters van een eigen lijst; een naamloze partij die later Plattelandsbelangen werd gedoopt. In de jaren ’80 was Plattelandsbelangen één van de gezichtsbepalende partijen in de Chaamse politiek. Bij drie opeenvolgende gemeenteraadsverkiezingen won de partij aan zetels en was het steevast coalitiepartner. Toon was tot 1991 gemeenteraadslid en jarenlang fractievoorzitter van deze partij.

Naast zijn activiteiten voor Plattelandsbelangen was Toon sinds 1976 lid van het toenmalige KVP, waar het CDA in 1980 uit ontstond. Tegelijk met de vorming van het landelijke CDA stond Toon mee aan de wieg van de lokale CDA-afdeling in Chaam. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 ging Plattelandsbelangen op in CDA en kwam CDA Chaam voor het eerst met een eigen lijst. Hoewel Toon’s eigen politieke ambities waren afgenomen, was hij binnen de nieuw gevormde partij uiterst actief. Zo was Toon tussen 2001 en 2010 CDA-afdelingsvoorzitter en campagneleider van 2007 tot 2013. Tot zijn overlijden maakte Toon nog deel uit van het bestuur.

Met Toon verliest CDA Alphen-Chaam een bijzonder gewaardeerd en betrokken persoon. Toon was benaderbaar en had vanwege zijn agrarische achtergrond een boerenhart. Maar zijn blik was breder dan alleen de agrarische sector. Toon had ook oog voor de sociale kanten van de samenleving en was bereid daar veel energie in te steken.

CDA Alphen-Chaam is dankbaar voor alles wat Toon in al zijn functies betekend heeft voor CDA Alphen-Chaam. We wensen Riet, kinderen en kleinkinderen veel sterkte toe met het verlies.