07 juli 2019

Verslag vanuit de raad

Bij de laatste raadsvergadering voor het zomerreces stond de eerste tussenrapportage 2019 en de perspectiefnota 2020 op de agenda.
Bij het behandelen van deze stukken blijkt dat de financiële toekomst zorgelijk is. Ondanks dat de ambtelijke organisatie een grote bezuinigingsopgave had meegekregen wordt nog steeds een te kort verwacht voor 2020. Het CDA heeft de wethouder desondanks gevraagd om in te zetten op een sluitende begroting voor 2020. Daarbij maken wij ons ook zorgen over het feit dat het groot onderhoud van de Franse Baan opnieuw is uitgesteld. Dit is nu al de zoveelste keer dat het onderhoud van de in slechte staat verkerende weg wordt doorgeschoven. Mede daarom hebben we het college gevraagd of er geen goedkoper alternatief is voor het fietspad in de heistraat. Ook de kosten voor het fietspad aan de mark lijken ons aan de hoge kant en over de aanvullende kosten voor de herinrichting van de N639 hebben wij kritische vragen aan de wethouder gesteld. De overschrijding van het budget konden we maar moeilijk accepteren. De motie omtrent de bestrijding van de eikenprocessierups hebben wij gesteund nadat er aan is toegevoegd dat dit met de effectieve middelen moet dienen te gebeuren. Tijdens de behandeling van de perspectiefnota hebben wij ook aandacht gevraagd voor de huisvesting van arbeidsmigranten en knelpunten daaromtrent. Ook missen wij nog aandacht voor de CDA motie van vorig jaar omtrent de gezonde basis voor onze samenleving. Het college mag daar deze vakantie zeker mee aan de gang gaan.