16 september 2019

Verslag vanuit de raad

Op 12 september was de eerste raadsvergadering na het zomerreces. Belangrijke onderwerpen waren de tarievenstructuur afvalstoffenheffing 2020 en beleidsnota omgevingsdialoog bij ruimtelijke plannen. De fractie vond het daarnaast van belang om stil te staan bij de kostenstromen in de WMO, jeugdzorg en inburgering statushouders. Wij volgen met belangstelling het traject om jeugdzorg over te brengen naar de regio Midden-Brabant.

De gevolgen van het programma aanpak stikstof zijn verduidelijkt en blijken vooral een aandachtspunt voor ondernemers die nog een aanvraag voor vergunning in behandeling hebben. Zij zullen de stikstofeffecten alsnog in beeld moeten brengen met de Aerius Calculator. We hebben opgeroepen om te faciliteren en zo snel mogelijk duidelijkheid voor alle projecten in Alphen-Chaam.

De afvalstoffenheffing kan op instemming rekenen van het CDA. Er komt een vastrecht met daarnaast een variabel tarief per lediging van een 140L of 240L restafvalcontainer. Afgesproken is dat het tarief volgend jaar geëvalueerd gaat worden. Het CDA verwacht een soepele invoering met duidelijke communicatie. Er is nog wel aandacht gevraagd voor maatwerk bij appartementencomplexen.

Ook de herziene beleidsnota omgevingsdialoog kan rekenen op onze steun. De discussie eerder dit jaar heeft wel helderheid gebracht in de nota. De nota volgt nu de systematiek van provinciale verordening ruimte en is zelfs in ABG-verband aangepast.

We hebben ook ingestemd met een motie van het GBA om ballonoplatingen te ontmoedigen. Hoewel het CDA niet houdt van betutteling, kunnen we wel instemmen met het signaal om na te denken bij de gevolgen van alles wat uiteindelijk als zwerfafval in de natuur terecht komt.